Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Celebrity na předávání cen jako věšáky nejluxusnějších značek. Teď podporují charity

Čekstajl

  5:21
Třpytivý svět módy se rád spojuje s charitativními projekty, aby své povrchnosti dodal punc dobra. Ne nadarmo chce každá správná miss světový mír a svou roční vládu spojuje tu s pomocí dětem, starým lidem nebo třeba s bojem za práva zvířat chovaných jen pro jejich hebkou srst. Tvůrci zase často připravují speciální kolekce a výtěžek z jejich prodeje jde na podporu konkrétní organizace či na pomoc s určitým problémem.

První věšák charity. Celebrity na předávání cen fungují jako věšáky nejluxusnějších značek. Nově se snaží propojovat dané příležitosti s charitou. Například Dior, který oblékl na Zlaté glóby Elisabeth Mossovou, poslal peníze neziskové organizaci ACLU. foto: ČTK

U nás to byla třeba nedávno kolekce Nadotek od Liběny Rochové a Musy pro nadaci Debra, pomáhající lidem s nemocí motýlích křídel.

Návrhářka Liběna Rochová a výtvarník Lukáš Musil (Musa) navrhli společně...
Návrhářka Liběna Rochová a výtvarník Lukáš Musil (Musa) navrhli společně...

Velmi zajímavý projekt, jak propojit dobročinnost a „veletrh marnosti“ módy, se teď začal prosazovat ve Spojených státech. A jde po největších přehlídkách luxusních rób nejzvučnějších jmen. Tedy po galavečerech, kde se předávají různé ceny a jsou všemi fashion magazíny extrémně sledované. Jmenuje se Red Carpet Advocacy (RAD) a založily ho oceňovaná kostýmní výtvarnice Arianne Philipsová a módní konzultantka Carineh Martinová. Jejich heslem je „zeptej se jí na víc“. Neboli: když hvězdy postupují červeným kobercem v oslnivých toaletách, nemá být otázkou jen, který módní dům ji oblékl, ale také, na jakou charitu tím přispěl.

Chtějí tak narušit zaběhnutý pořádek, kdy hvězdy buď dostávají zaplaceno, nebo minimálně dostanou šaty zadarmo od známé značky a na červeném běhounu se o ní zmíní. Ostatně čtenáři módních rubrik na tom trvají, a když jim informace o návrháři chybí, umí se jí urputně dožadovat. Takže magazíny nemají úplně možnost se této neplacené reklamě vyhnout. Red Carpet Advocacy přesvědčuje celebrity, aby jejich dohoda s návrháři zněla tak, že firmy také přispějí na hvězdou vybranou charitu.

Móda v klinči. Je přehlídka spodního prádla ‚softporno‘?

První herečkou polapenou do sítí dobročinnosti se stala Elisabeth Mossová, kterou můžete znát třeba jako hlavní hrdinku ceněného seriálu Příběh služebnice. Vloni si právě za roli Offred převzala Zlatý glóbus a letos na těchto cenách vynesla oblečení, které zároveň zajistilo peníze charitě, píší New York Times. Na předávání se vydala v oblečení a doplňcích od značek Dior, Roger Vivier, Tamara Mellon a Neil Lane a společnost Red Carpet Advocacy všechny přesvědčila, aby přispěli neziskové organizaci ACLU, která brání občanské svobody.

Nutno přitom podotknout, že Dior, který byl nejvíc vidět, protože Mossová měla jeho šaty, jí za prezentaci neplatil. Ostatně výběr outfitu probíhal dost na poslední chvíli, takže prezentace. Nový zajímavý projekt, jak propojit dobročinnost a „veletrh marnosti“ módy, se teď začal prosazovat ve Spojených státech na sociálních médiích maličko pokulhávala, respektive přišla s malým zpožděním.

Na následujících cenách Sdružení filmových a televizních herců (SAG) už bylo podobných propojení více a lépe propagovaných. Třeba herečka a zpěvačka Mandy Mooreová (propůjčila mimo jiné hlas princezně Locice v disneyovce Na vlásku) se třpytila v róbě od Jasona Wu a pár tisíc dolarů se zatřpytilo i na účtu UNICEF. Tak uvidíme, kolik bude na Oscarech příští víkend hashtagů propojujících módu a dobročinnost.

Autor: