Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Dítě jako vizitka aneb svetřík už nemůže být jen teplý

Móda

  9:35
Na babyboomu několika posledních let se nejlépe ukázalo, že dětská garderoba je pro mnohé rodiče především důkazem jejich společenského statusu. Svetřík už zkrátka nemůže být jen teplý...

Botičky od Diora na nožkách malé Margarity Paroubkové. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Není to tak dlouho, co jsem v sobotu odpoledne nevěřícně zíral na televizní obrazovku, kde na české MTV běžel pořad Moje super úžasné šestnáctiny. To, co jsem viděl, mě drželo přikovaného v křesle, i když venku poprvé po několika měsících vysvitlo sluníčko.

"Jsem sexy! Jo, vypadám fakt skvěle!" volal do éteru obézní americký teenager oblečený do hiphoperských svršků za tisíce dolarů. Právě přijížděl limuzínou na oslavu svých šestnáctin ve vyhlášeném newyorském klubu.

"Sakra, co to má znamenat! Jakto, že je tu zácpa? To není možné! Tohle mně se stávat nebude! Prostě nebude!" S každou další větou mi sanice klesala níž a níž.

Jistě je to jen nějaká parodie, říkal jsem si. Další díl, který měl následovat za pár minut, uvede vše na pravou míru. Začátek dalšího pokračování americké televizní show mě však utvrdil v tom, že o recesi skutečně nejde.

"Mami, já ty sexy šaty potřebuju a je mi jedno, že ti v nich připadám jako pětadvacítka! Já je prostě chci! Musím být na své oslavě nejkrásnější! Přece nemůžu mít tyhle hrozné šaty od Versaceho z loňské kolekce!"

Americká matka jen pokrčila rameny a svěřila své neplnoleté dcerušce svou zlatou kreditku. S novými šaty v tašce pak dceruška dorazila za otcem do jeho autosalonu. "Vyber si, broučku, chceš ten Range Rover nebo raději Porsche Cayene?"

Odpověď na sebe nenechala dlouho čekat: "Tati, já tyhle krabice nechci. Potřebuju sporťáka. Copak bych s tímhle obřím autem mohla přijet do školy? Chci Porsche 911! Šestnáct je mi přece jenom jednou!"

Kašlem na světový mír!
V tu chvíli jsem televizi vypnul. Potřeboval jsem na čerstvý vzduch. Před očima jsem však stále viděl tu nevkusnou dívku, která toužila po kýčovitých barbie šatech na oslavu narozenin a nejdůležitější věcí na světě pro ni nebyl světový mír, jak se mladým Američankám snaží vštípit každá Miss USA, ale to, že do své školy přijede v nejnovějším sporťáku.

Přitom mě napadalo jediné: Proč celé Česko řeší botičky od Diora Margarity Paroubkové, ale televize českou mládež naprosto bez skrupulí láduje americkou vizí dokonalého dětství, které stojí za starou bačkoru, pokud ho netrávíte na kožené sedačce sporťáku za milion dolarů?

Čtěte více:

Jistě, i já jsem hltal příběhy teenagerů z Beverly Hills 902 10, ale i když jsem si tajně představoval, že budu bydlet v domě na pláži jako Kelly a pořídím si vlastní vydavatelství jako Steve, pořád jsem byl nohama na zemi.

Možná to bylo díky rodičům, kteří celý život dbali na to, abych se měl opravdu dobře, abych měl to nejlepší oblečení, jaké si mohli dovolit, ale zároveň i o to, abych uvažoval jen do výše obsahu své peněženky.

Záleží totiž především na rodičích, jak se bude vyvíjet myšlení jejich dětí. Okolí – ba dokonce i televize – na ně má jen minimální vliv. Jinými slovy: když mají děti na rodiče smůlu, může to s nimi dopadnout jako v té americké show.

Laickým pozorováním jsem přišel na to, že rodiče se rozdělují do čtyř skupin, které přesně vypovídají o stavu české společnosti a také o tom, jak se Češi chtějí na veřejnosti prezentovat. Dítě a jeho garderoba je totiž ideálním nástrojem.

Brandisti, naturalisti, coolisti a fanoušci
První skupinu tvoří tzv. brandisti. Mezi ně se řadí například i Petra Paroubková – a ať se mu to líbí nebo ne, také její manžel Jiří Paroubek. Nálepku brandisty už mu neodpáře ani prohlášení, že botičky Dior věnuje potřebným dětem, hned jak dcera povyroste.

Že malá Evička vypadá v šatech s volánky jako strašidlo nebo že Karlík připomíná liliputánského bankéře středních let? Co na tom, hlavně že na hadřících je logo známé značky! To, že brandisti nejsou nikterak zanedbatelná skupina české populace, dokazuje skutečnost, že obchody se značkovým dětským oblečením se na trhu drží i v době ekonomické krize.

Další neméně početnou skupinou jsou tzv. naturalisti, tedy rodiče, kteří by svou ratolest nejraději nechali běhat bez oblečení, protože tak přece děti běhaly odjakživa, a nikomu to nevadilo. A co víc, chemické látky v bavlněných oblečcích by přece mohly podráždit jemnou dětskou pokožku!

Tito rodiče dětem připravují bio kašičky a sunar je pro ně jedem číslo jedna. Už teď jim také chystají pytlovité kalhoty a eko sandálky pro příští krušná léta, protože pokud bude znečištění planety pokračovat tímto tempem, za pár let by také nic zdravotně nezávadného nemuseli na trhu sehnat.

Do třetí skupiny patří tzv. coolisti. Těmto rodičům záleží především na cool imagi, a proto i své ratolesti oblékají podle posledních módních trendů. Neexistuje, že by malý Pepíček oblékal tričko se Šmoulou, když zrovna letos frčí na molech Mickey Mouse! Že nemají peníze na šatičky od Burberry? Nevadí!

Neváhají sednout k šicímu stroji a udělat svému dítku přesnou kopii. Co na tom, že Suri Cruiseová má na každé druhé fotografii od paparazziů záchvat pláče, protože ji v botičkách na podpatku bolí nožičky? Máma Katie je sice na mrtvici z toho, že malou Suri musí neustále vláčet v náručí, ale když ty podpatečky jsou tak cool!

Čtěte více

Poslední skupinou, která je populární zejména v Česku, jsou tzv. fanoušci. Ti neberou ohledy na to, co zrovna frčí ve světě módy, a své dítko klidně obléknou do dresu Bohemians Praha nebo kostýmu Stormtroopera z Hvězdných válek.

Nezlobme se na ně: jen chtějí svému dítku předat něco ze sebe. Jaké štěstí, že fanoušci Madonny jsou většinou homosexuálové, protože vidět miminko ve špičaté podprsence, to by čeští mravokárci nemuseli přežít.

Jaká skupina je ta správná? Na to si musí odpovědět každý rodič sám. Pravdou však zůstává, že pokud nechcete svým super úžasným dětem k šestnáctým narozeninám kupovat vilu s bazénem, nejspíš byste se měli držet nohama na zemi a zapomenout na šatičky Chloé, které jste chtěli miminku pořídit minulý týden z nové dětské kolekce.

Autoři:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.