4. ledna 2019 6:12, aktualizováno  12:12 Lidovky.cz > Relax > Móda

‚Efekt Meghan‘. Jak britská vévodkyně nastoluje módní hity a propaguje neznámé značky

Vévodkyně Meghan Markle. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vévodkyně Meghan Markle. | foto: Reuters

PRAHA Na začátku prosince byla v rámci výročních módních cen za nejlepší návrhářku dámského oblečení oceněna žena, která navrhla svatební šaty Meghan Markleová, vévodkyni ze Sussexu. Ačkoliv se prestižní akce zúčastnily takové módní ikony jako Kate Moss nebo Kendall, největší pozornost na sebe strhla právě vévodkyně, když při předávání ceny vstoupila na jeviště jako překvapení. Podle britského listu The Guardian nejenže přišla prezentovat vítěznou návrhářku svých svatebních šatů Clare Waight Keller, ale hlavně potvrdila svůj význam na módním poli. Tomu se začalo přezdívat „efekt Meghan“.

Móda a módní trendy byly již v minulosti mnohdy silně ovlivňovány slavnými osobnostmi, které způsobovaly určitý efekt na módní průmysl. Meghan Markle, vévodkyně ze Sussexu, se však tomuto klasickému efektu v mnohém vzdaluje a využila svého postavení ke zviditelnění neznámých, nových, etických značek. A tak kromě toho, že občas oblékne módní kousek od takových módních velikánů jako jsou Gucci nebo Prada, mnohem častěji začínají z jejího stylu oblékání profitovat dosud neznámé značky.

Největší pozornost je upírána na oblečení vévodkyně při oficiálních příležitostech. Takto se v březnu minulého roku bleskově zviditelnila do té doby málo známá kanadská značka Mackage, od které Markleová oblékla pískově hnědý kabát. Během následujících 24 hodin zaznamenala značka 1,6 miliardy zmínek svého jména v médiích a dosáhla 2 000 sledujících na Instagramu. Agentura Kantar Consulting, která analýzu zveřejnila, tento efekt nazvala „The Markle Sparkle“, ve volném překladu tedy „zářivá Markleová“.

24.března 2018 v 16:01, příspěvek archivován: 03.ledna 2019 v 12:40

Meghan jako katalyzátor

Velká pozornost je věnována také doplňkům, zejména kabelkám. Když si vévodkyně vzala na svou první veřejnou vycházku s princem Harrym v prosinci 2017 kabelku od Strathberry se sídlem v Edinburghu, zdvojnásobil se meziroční příjem firmy. 

01.prosince 2017 v 17:14, příspěvek archivován: 03.ledna 2019 v 12:37

„Publicita a pozornost, která nám byla poté věnována, byla neskutečná,“ říká podle listu The Guardian zakladatel módní značky Guy Hundleby, který v následujících měsících po události napočítal přes 2000 zmínek o své značce napříč světovými médii. V říjnu roku 2018 si mohl díky tomu otevřít pobočku v prestižní londýnské ulici Burlington Arcade. „Meghan byla fantastickým katalyzátorem pro náš růst,“ připouští Hundleby.

13.února 2018 v 19:42, příspěvek archivován: 03.ledna 2019 v 12:36

Poté, co si Meghan na multisportovní hry s názvem Invictus Games, založené princem Harrym, vzal brýle od Finlay & Co, podílel se prodej těchto brýlí na 80% ročního výdělku společnosti.

Meghan a Harry sledují tenis na Invictus Games v Tokiu.

Meghan a Harry na Invictus Games v Tokiu, kde měla Meghan brýle od Finlay & Co.

‚Každá pozornost je dobrá pozornost‘

Ani přehmat však u Meghan nezaznamenal negativní efekt. Na titulní stránky prakticky všech bulvárních novin se v říjnu minulého roku dostala poté, co si v rámci turné po Austrálii oblékla červené šaty od značky Self Portrait a zapomněla na nich visačku. Podle zakladatele značky Han Chonga je každá pozornost dobrá pozornost. „Když vystoupila z letadla v našich šatech a koukala z nich originální visačka, jen ve Spojených státech to za dva dny vygenerovalo 1,5 miliardy zmínek o nás,“ citoval The Guardian Chonga. „Díky té visačce si našich šatů každý všiml. Myslím, že je to dobré. Lidé to milovali, protože jim to připadalo opravdové,“ citoval Chonga The Guardian.

25.října 2018 v 17:10, příspěvek archivován: 03.ledna 2019 v 12:43

Na turné po Austrálii Meghan oblékla také čistě černé džíny od značky Outland, která podporuje ženy zachráněné před sexuálním obchodováním v Kambodži tím, že je vyučí na švadleny. Poté, co vévodkyně v těchto šatech vystoupila na veřejnosti, společnost zaznamenala globální nárůst online prodeje o 2000 %, píše The Guardian.

27.října 2018 v 00:04, příspěvek archivován: 03.ledna 2019 v 12:52

Podobného efektu dosáhla značka DeMellier, od které Meghan nosila kabelku. Společnost financuje z každé prodané kabelky vakcíny a léky skrze SOS dětské vesničky pomáhající dětem například v Somálsku. „Je bez debat, že nám to skvěle pomohlo rozšířit povědomí o naší značce a podpořilo vše, co tu děláme,“ řekla podle The Guardian zakladatelka společnosti a designérka Mireia Llusia-Lindth.

Na sportovní akci Invictus Games měla vévodkyně brýle od Finlay & Co.
Vévodkyně ze Sussexu ve svatebních šatech od Clare Waight Keller.
Tereza Štěpařová

Autor

Tereza Štěpařovátereza.steparova@seznam.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz