Úterý 5. července 2022, Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Fascinace vesmírem. Návrháři, celostříbrné oděvy a ‚alobalové‘ šílenství

Čekstajl

  5:09
Jedna z osvědčených strategií přežití je útěk. Ostatně česká lidová moudrost praví, že „kdo uteče, vyhraje“. Vždy obdivujeme jedince, kteří se nebojí za svou věc postavit a bojovat, vzdorovat nepřízním osudu a tak dále. Ale většinově raději utíkáme. Před velkými rozhodnutími kličkujeme, utíkáme se k silným jedincům, u nichž věříme, že náš život v podstatě bez našeho přičinění vylepší. A když už někde nemůžeme vydržet, sbalíme se a utečeme jinam.

Stylově do vesmíru. Nebo aspoň do deště. Obnovené závody o dobytí vesmíru se promítly i do módních kolekcí. A tak Louis Vuitton před časem přišel třeba s pončem proti dešti, které by se na vesmírné stanici neztratilo. foto: Louis Vuttion

Móda je a vždy byla jakousi formou úniku. Převlečením se do jiného „kostýmu“ se můžeme stát někým jiným. V dobře střiženém obleku úspěšným byznysmenem, v kožených kalhotách a křiváku rockerským rebelem, v šifonových šatech princeznou… a někdy se snahy o reálné a módní úniky propojí.

První svého druhu. Společnost Virgin Galactic představila vesmírnou kolekci

Je to pár měsíců, co americký prezident Donald Trump se sebevědomím vlastním prohlásil, že v historicky dohledné době musí lidská noha vstoupit na Mars. Vesmírné závody, které v posledních letech vedli především vizionáři z řad miliardářů jako Elon Musk, Jeff Bezos nebo Richard Branson, se tak staly znovu i zájmem velmocí. A jedním z cílů je samozřejmě připravit únik lidstva z vyčerpané planety, až to bude třeba.

Únik do vesmíru, nebo jeho umělecky ztvárněné vize, miluje i móda. Když probíhaly opravdové vesmírné závody mezi Východem a Západem v dobách železné opony, odráželo se to i v módě. A stříbřité či jinak galakticky třpytivé modely k tomu patřily. A je to tu po letech zas. Tentokrát plíživěji. Už několik let se bílostříbrné vize něčeho, co by mohli nosit Pozemšťané brázdící hlubiny vesmíru, zjevují tu a tam na přehlídkách značek jako Armani Privé. Raketu na jednu ze svých posledních přehlídek umístil i guru fashion průmyslu posledních desetiletí Karl Lagerfeld. To bylo před dvěma lety. A od té doby se odkazy na vesmírné oblečky objevily u Comme Des Garçons, Calvina Kleina a letos také u nejcennější značky módního světa Louise Vuittona.

Vyrojilo se jich tolik, že vlivný list New York Times neváhal dát do titulku velkého módního článku citát kanadského podnikatele v módě Nicka Grahama: Vesmír je nová černá.

Zajímavé na tom je, že základní přístup k „vesmírné“ módě se příliš nemění. Designéři stále vidí gros v měsíčně stříbřitých látkách nebo chcete-li v něčem, co hodně připomíná alobal. Rovněž se opakuje sázka na střihy inspirované skafandry a doplněné třeba pončem, což – pamětníci potvrdí – nosila již Majka z Gurunu.

Ale jedna velká změna tu je. Dříve návrháři viděli vesmírnou budoucnost jako něco sexy a střihy tomu odpovídaly, dnes do toho přimíchávají nádech „apokalypsy“. Aneb únik bude nutný a cílem bude přežít. Takže látky často pocházejí z 3D tiskáren, jsou vybaveny senzory, které regulují tělesnou teplotu či další funkce, a celkově víc fascinují tím, co umí navíc na rozdíl od běžného oblečení.

A to se bude hodit, i když ze Země třeba neunikneme. Aneb kdo by neocenil tričko, které nás ochladí v 37stupňových letních parnech, které se stávají normou.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 1. soutěžním týdnu?
Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 1. soutěžním týdnu?

Léto venku s eMiminem je tady! Každý týden budeme soutěžit o fantastické ceny v celkové hodnotě 298.000 Kč. Sdílejte své letní zážitky, hodnoťte...