130 let

Andrej Pejić | foto: Reprofoto

Hrátky s mužností se vrací. Výlety do země androgynů jsou dočasné

Čekstajl
  •   7:00
PRAHA - Několik let působil jako milá extravagance módního průmyslu. V roce 2011 způsobil malou revoluci, když předváděl svatební šaty Jeana Paula Gaultiera a pak se zjevoval na přehlídkách jak pánské, tak dámské módy v roli modela či modelky. Od loňska je australský manekýn Andrej Pejić spokojenou Andrejou.

Jak se ale ukázalo, pro fashion průmysl byl jakousi první vlaštovkou nového (nutno podotknout, že opakovaně se vracejícího) trendu. Světoví designéři totiž útočí na obecně přijímaný obraz mužnosti. Přehlídky známých značek se tak hemží poloprůsvitnými košilemi, růžovými chlupatými kožíšky či jako v případě Gucciho blůzičkami s vázačkou na mašli u krku. To vše navěšené na manekýnech, kteří postrádají muskulaturu vytvarovanou hodinami strávenými v posilovně. Naopak jim nechybí vystouplé lícní kosti a hedvábný dlouhý vlas.

Ohlédnutí za chameleonem popkultury: Berlínský návrat Davida Bowieho

Hrátky s maskulinitou se opakovaně vracejí a většinou hrají roli revolty mladých proti sešněrovanosti rodičů. A spolehlivě bývají spojené s rockovou scénou. V 70.letech to byl glamrock, ztělesněný třeba mimozemskou androgynní bytostí Davida Bowieho oděného ve třpytivých overalech a pobíhajícího na nekonečně vysokých podpatcích. Esencí této éry je určitě role Tima Curryho v Rocky Horror Picture Show – po jakékoli formě sexu bažícího transsexuála z mimozemské Transylvánie. Vše vzdor padesátým letům.

Osmdesátky zase na rockové scéně pamatují neskutečně upnuté džíny, miniaturní kraťásky (Paľo Habera se dosud za svou ikonickou fotku jistě stydí) a kštice, na něž rockoví hudebníci vypotřebovali za jediný den více laku na vlasy, než kolik zvládla průměrná žena za celý rok. V devadesátkách se pak nechal v ženských květovaných šatech fotit pro obálku magazínu The Face Curt Cobain. A dnes jsou na rockových koncertech opět v módě oční linky či skotskými kilty inspirované outfity.

Kurt Cobain - hudební ikona, která shořela příliš brzo

Módní kritici v tom čtou vzkazy jako „jsme natolik sebevědomí, že naše mužnost není v sázce ani v šatech“, což dokládaly davy grupies, které provázely i bezpohlavně působící hudebníky. Také je v tom prý vzkaz, že hvězdy se staví na stranu outsiderů a upozorňují na to, že „jinakost“ není důvod k ostrakizaci.

Výsledkem splývání pánské a dámské módy pak je, že obchody jsou dnes v obou odděleních nacpány podivnými beztvarými modely. Předlouhými triky, které zkracují nohy ale ve výsledku mohou připomínat i šaty. Cípatými kabáty, které si ráno může obléknout jak muž, tak jeho partnerka, protože trend velí, že čím větší, tím lepší. Svetry bez zapínání, které se dají povýšit na víc chic přepásaním páskem.

Palo Habera
Andrej Pejić

Pokud vám tento styl nevyhovuje, či snad vašemu oku nelahodí, nezoufejte. Tyto výlety do země androgynů jsou vždy jen dočasné. Návrháři se chvilkově vyřádí, ukážou, jak velmi jsou kreativní, a pak se s pokorou vrátí k prazákladu mužnosti. Stálými ikonami mužské módy totiž jsou bez ohledu na trendy Paul Newman, Cary Grant nebo Steve McQueen. Ale o tom snad někdy jindy.

Autor: Adam Junek