Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Kampaň #MeToo a dámské kalhotky. Polemiku rozpoutala reklama se stehny

Móda

  8:09
PAŘÍŽ - Není nic lepšího než pěkná stehna, aby se kalhotky prodaly. Nicméně nezbytnost zobrazovat ženy s náležitou úctou, jak se v éře hnutí proti sexuálnímu obtěžování #MeToo vyžaduje, se pro výrobce francouzského spodního prádla stává někdy hlavolamem, píše agentura AFP.

Reklama na kalhotky od francouzské značky Aubade vyvolala diskuzi. foto: Instagram Aubade.

Pohodlí vítězí nad přehnanou sexualitou, sama podstata svádění, neoddělitelná od spodního prádla, je přeformulována ve prospěch ženského komfortu, nikoli mužské touhy, a reklamní kampaně začínají odstupovat od zažitých norem, neboť jsou často obviňovány, že propagují ženu z dob, kdy byla sexuálním objektem.

Marks & Spencer pod palbou. Feministkám vadí výloha s kalhotkami a pánskými obleky

Firma Aubade, která od 60. let propaguje svůdnost, rozpoutala svou poslední kampaní v prosinci polemiku kvůli obrovskému plakátu ukazujícímu dokonalá stehna zahalená do krajkových kalhotek, jenž visel na průčelí pařížské galerie Lafayette.

Kampaň s ženou ‚bez tváře‘

Pařížská poslankyně za komunisty Héléne Bidardová, která má na starosti pečovat o rovnost pohlaví, na twitteru požadovala okamžité ukončení této sexistické kampaně využívající ženu „bez tváře“. Rozpoutaly se diskuse, v nichž někteří lidé kritizovali snahy o cenzuru a připomínali, že se ženami se špatně zachází i v takových zemích, kde je podobná reklama zakázaná.

11.prosince 2018 v 15:27, příspěvek archivován: 23.ledna 2019 v 07:51

Sérieusement les #GaleriesLafayette @Galeries_Laf, en 2018, en pleine vague #Metoo et à quelques jours de #Noël, vous n'avez rien de mieux à afficher que les fesses d'une #femme sans visage ?! Je demande le retrait immédiat de cette campagne #sexiste !!! https://t.co/BA7zu6OFQz

„Bylo to poněkud nečekané, ale námi to neotřáslo,“ konstatovala ředitelka Aubade Martina Brownová. Připomněla přitom, že slavná reklamní kampaň firmy, kterou pod názvem „Lekce svádění“ firma zahájila před 25 lety, šokovala, ale neodradila ženy od nákupu jejích výrobků, ani nezabránila značce v dalším rozvoji. „Ženy se rády dívají na rafinovanost krajky a výšivky, oslovuje je to,“ prohlásila.

„Někteří výrobci již 20 let ukazují místo modelek skutečné ženy. To je volba, která nám nesedí. Dáváme přednost tomu, aby ženy snily,“ uvedla Brownová, jež je německého původu.

Kabinky instalované ve výloze

Henriette H, mladá značka spodního prádla, která se prosadila zejména na instagramu, předvedla 20. ledna v Paříži spolu s Aubade a desítkou dalších předních firem v tomto odvětví show v rockovém stylu, která měla zdůraznit francouzskou tradici.

Její tvůrkyně Sarah Staglianová má v Paříži na třídě Château d’eau, známé v 19. století veřejnými domy, butik pojmenovaný Otevřený dům, kde se kalhotky a další kousky krajkového spodního prádla zkoušejí v kabinkách instalovaných ve výloze. Záleží jen na zákaznici, zda zatáhne roletu, či nikoli.

„Lze na to pohlížet velmi zle, ale když se žena sama vystaví ve výloze, je to její svobodná vůle. Stává se sexuálním objektem, ale není jí to vnucováno,“ prohlásila Sarah Staglianová.

Móda v klinči. Je přehlídka spodního prádla ‚softporno‘?

Sama se zavedených klišé nevzdává. „Abych prodala kalhotky, potřebuji stehna, protože to je místo, kde se nosí. Kdybych prodávala sýr a ukazovala přitom stehna, pak bych zneužívala image žen,“ vysvětlila Staglianová.

‚Modelky kyprých tvarů působí poměrně groteskně‘

Módní fotograf Renaud Cambuzat, který v současnosti působí jako umělecký ředitel skupiny Chantelle sdružující několik značek prádla (Chantal Thomass, Passionata, Darjeeling), soudí, že vývoj společnosti pořád ještě ponechává při výběru spodního prádla dostatek možností moderním ženám, jež mají mnoho tváří a mění se.

Na jedné straně pokračují přehlídky maximálně zaměřené na sexualitu typu těch pořádaných americkou značkou Victoria’s Secret, jako kdyby kampaň #MeToo neexistovala, jejich potíže ale ukazují, že možná skončila jedna epocha, říká Cambuzat. Na druhé straně jsou tu opačné extrémy, kdy jsou dosavadní kostnaté modelky nahrazovány ženami velmi kyprých tvarů, což působí „poměrně groteskně“, říká Cambuzat.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...