Podobně jako zpovykaná princezna se choval módní průmysl. Chrlil jednu kolekci za druhou, až některé módní domy skončily na čísle osm za rok. Klasické jaro/léto a podzim/zima doplňovaly limitované kolekce, mimořádné přehlídky, kolekce „předpodzimní“ a tak dále. Kolotoč, z kterého se každý bál vystoupit, aby nepřišel o zákazníky chtivé neustále něčeho nového.
K tomu se přidaly řetězce, jež už také nezavážely obchody čtyřmi sezonními kolekcemi, ale postupně plnily regály novými a novými produkty v týdenních či čtrnáctidenních intervalech. A takhle se vyvinula ta tolik kritizovaná „fast fashion“. Neboli móda na bázi restaurací s rychlým občerstvením. Rychle nakoupit, rychle onosit (ona kvalita často než pár nošení stejně nedovolí) a honem znovu na nákup.
Jak se vrátit mezi lidi. Tepláky jsou známkou porážky, říkával slavný návrhář Lagerfeld![]() |
Módní svět už několik let neustále opakuje, že je třeba zvolnit. Občas se někdo i utrhl a se slovy „tohle vážně nejde“ z roztočeného karuselu vyskočil. Třeba před pár lety, když překvapivě opustil Diora jeden z nejtalentovanějších návrhářů současnosti Raf Simons. Všichni pokývali chápavě hlavou, že má pravdu a … jeli dál ve stejném zběsilém tempu.
Teď ale koronavirová krize dokázala to, co dlouho bylo nemožné. Zastavila kola módního průmyslu a k volání zajímavých, talentovaných, ale na pováženou málo vlivných návrhářů, že je třeba zpomalit, se připojily těžké váhy světa módy.
Klíčovým hráčem se ukázal François-Henri Pinault, 27. nejbohatší muž světa a hlavně vládce módního impéria Kering. Dvě opravdu vlivné značky z jeho stáje totiž v uplynulých týdnech zveřejnily odvážná rozhodnutí. Nejdříve francouzský legendární dům Yves Saint Laurent. Ten oznámil, že i když tradiční fashion weeky budou obnoveny, svou show na tom podzimním rozhodně nepředvede. Přitom právě přehlídka YSL nedaleko Eiffelovy věže vždy v pátek večer pařížského týdne módy byla pomyslným zlatým hřebem francouzského módního kalendáře.
O přežití. Jak ‚módní nákupáky‘ přilákají zpět zákazníky?![]() |
Ještě větší rozruch ale způsobil minulý týden dům Gucci, rovněž z rodiny Kering. Ten rovnou do budoucna zredukoval počet přehlídek z aktuálních pěti na dvě a jeho kreativní ředitel Alessandro Michele to doprovodil prohlášeními přesně v jeho patetickém a přebubřelém stylu. „Odtrhli jsme se od přírody a cítili se všemocnými. Usurpovali jsme přírodu a zranili ji,“ napsal mimo jiné.
Gucci je přitom velmi klíčovým hráčem. Jeho tržby v loňském roce dosáhly téměř deseti miliard eur (YSL se pohyboval kolem dvou miliard). A hlavně je to zřejmě nejprodávanější značka online. Když odvážný krok udělal tento premiant módního průmyslu, zbývá jen čekat, že další budou následovat. Kalendáře módy skončí na smetišti.
