10. prosince 2010 12:09 Lidovky.cz > Relax > Móda

OBRAZEM: Trochu jiný supermarket. DesignSUPERMARKET

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
DesignSUPERMARKET‘10 (vernisáž). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy DesignSUPERMARKET‘10 (vernisáž). | foto: DesignSUPERMARKET / Michal Ureš

Nová generace mladých designérů, šperkařů i módních návrhářů o sobě opět dává vědět. Tentokrát v samém centru města. Pod patronací profesora Jiřího Pelcla se ve čtvrtek v paláci Perla otevřel již čtvrtý ročník designSUPERMARKETU, prodejní akce, jež potrvá až do nedělního večera.

Někdejší prvorepublikový obchodní dům na rohu ulic Perlová a 28. října byl na čtyři dny svěřen do rukou mladých tvůrců. Díky laskavé podpoře společnosti Lordship, která objekt spravuje, zde tato akce probíhá již podruhé. Po loňském úspěchu, kdy návštěvnost přesáhla pět tisíc, letos design okupuje ještě o jedno patro navíc.

DesignSUPERMARKET‘10 (vernisáž).

Minulý ročník připomínal skutečný supermarket, kdy se zákazníci tlačili mezi regály plnými produktů. Ve špičce tu pak téměř nebylo k hnutí. Letos se proto organizátoři rozhodli pro užší výběr a zákazníkům tak na větším prostoru a přehledněji nabízejí to nejlepší z mladých dílen.

DesignSUPERMARKET‘10 (vernisáž).

V hlavní expozici jsou zastoupeni především šperkaři. Nechybí zde proslavené duo Zdeněk Vacek & Daniel Pošta, Markéta Richterová, Věra Nováková či Klára Šípková a pro ně typická kombinace zvládnutého řemesla a progresívního materiálu. Z produktového designu jmenujme například vtipný porcelán od Whitefruits, Maestrokatastrof nebo Evy Pančochové, mýdla Soap do designových koupelen, krásnou a lahodnou čokoládu Rozbíjím se nebo papírnictví jménem Papelote.

DesignSUPERMARKET‘10 (vernisáž).

O patro výš je móda, která rovněž prošla přísnou selekcí. Hned v úvodu najdeme značku NO., za kterou stojí návrhářka Hana Zárubová a grafický designér Štěpán Malovec. Jejich modely proto vynikají nejen propracovaným střihem, ale také dokonalým detailem včetně šmrncovních potisků. Když se ptáme zákazníků, velmi oblíbené jsou kabáty a saka značky Chi-Chi. Úspěch mají již tradičně také skvěle padnoucí džíny značky Chatty. Z kolekce značky Muset lze kromě jiného upozornit na elegantní bílé halenky a trička s módními motivy mašlí. Hned vedle najdete značku Sistersconspiracy, která se jako jedna z mála věnuje pánské módě. Vaší pozornosti by však neměla ujít ani luxusní pletená móda Zdeňky Imreczové či kabelky z italských kůží značky Niteo.

DesignSUPERMARKET‘10 (vernisáž).

V dalších patrech najdete knihkupectví a Market Líba nabízející produkty zástupců té nejmladší generace, kteří ještě nemají vlastní ucelenou kolekci.

DesignSUPERMARKET‘10 (vernisáž).

"Tato jedinečná akce jistě nebude jen festivalem nákupu, ale místem pro nekonformní myšlení, které přináší nové originální impulsy do našeho běžného poněkud "vážného života"," myslí si Jiří Pelcl. Výhodou je, že sami designéři jsou po většinu času přítomni, což zážitek z nákupu autorské tvorby výrazně posiluje. Jako každý správný supermarket nabízí i ten v Perle také možnost dalšího vyžití – nechybí kavárna a hudební klub v suterénu. Za vstupné 120 korun lze v Perle prožít celý víkend. Dnes i zítra je otevřeno až do 21 hodin, v neděli jen do 19.

DesignSUPERMARKET‘10 (vernisáž).

Bývalý obchodní dům Perla byl postaven v letech 1930 – 32 dle návrhu architekta Františka Řeháka. V duchu funkcionalismu vznikla odvážná stavba s ocelovou konstrukcí a volnou dispozicí. Nautická nárožní věž s hodinami patřila administrativě, zaoblené prosklené nároží bylo ohromnou výkladní skříní obchodu s látkami a módou.

DesignSUPERMARKET‘10 (vernisáž).

Podobně jako několik dalších perel vržených do Prahy, měla i tato stavba poněkud pohnutý osud a v řadě architektonických knih úplně chybí.

DesignSUPERMARKET‘10 (vernisáž).

Původní projekt obchodního domu vypracoval pro firmu A. R. Amschelberg architekt Milan Babuška v letech 1927 – 28. (Jeho nejvýznamnější realizací jsou muzejní budovy v Kostelní ulici – Národní technické a Zemědělské – v Holešovicích.) Samotná stavba obchodního domu později proběhla podle vlastního projektu Františka Řeháka. Název ARA podle německého investora se později změnil na Perla, luxusní zboží zmizelo a na progresivní konstrukci usedl težký prach komunismu. V 70. letech si Praha pořídila nové obchoďáky a Perla byla pro havarijní stav uzavřena.

DesignSUPERMARKET‘10 (vernisáž).

Není divu – odvážné konstrukce nebyly nikdy opraveny a musely vydržet až do konce 80. let, kdy byla zahájena generální rekonstrukce. V polovině let 90. byl objekt adaptován pro potřeby banky a letos již podruhé se v době adventu proměnil v supermarket. Tedy designSUPERMARKET, takže pokud vás nezajímá design ani móda a vánočních dárků už máte hromadu, využijte alespoň příležitosti navštívit tento architektonický skvost!

Tereza Kozlová, Lidové noviny
  • 0Diskuse

Najdete na Lidovky.cz