Sobota 21. května 2022, svátek má Monika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Online šatník. Češi se učí nakupovat oblečení přes internet

Móda

  7:00
Lidé si zvykli už dávno nakupovat přes internet techniku nebo knihy. Dnes ale stále častěji nakupují i módu. Nehledě na finanční krizi, nákupy přes internet rostou. Největší zájem je o luxusní značky nebo naopak o levné věci, ve dvou tisícovkách e-shopů letí trička a mikiny.

Zářivé barvy na oblečení. foto: Shutterstock

Češi stále častěji přesouvají své nákupy oblečení z kamenných obchodů na internet. Lákají je nižší ceny, ale také mnohem větší výběr, protože v e-shopech jsou často k dostání kousky, které se do obchodů nedostanou. V neposlední řadě je důležitým pozitivem i úspora času.

Letos si koupilo oblečení online 87 procent Čechů pohybujících se na internetu. Víc než dvě třetiny přitom nakupují víckrát za rok. Vyplývá to z průzkumu E-commerce a móda, na které spolupracoval Shoptet.cz a NMS Market Research. Jen šest procent Čechů si ještě nikdy nepořídilo zboží nebo služby přes internet. A 14 procent lidí nakupuje každý týden.

Doporučení - cena zlata

Nakupování oblečení a doplňků přes internet je pohodlné, a pokud jsou dodržena určitá pravidla - i bezpečné. Základem je nakupovat v ověřeném e-shopu, se kterým mají jiní zákazníci dobré zkušenosti. Poznáte ho podle pozitivních recenzí nebo třeba podle certifikátu APEK (Asociace pro elektronickou komerci) nebo certifikátů vydavatelů platebních karet Visa, MasterCard a dalších. V takových obchodech bývá platba kartami zabezpečená. Počet tuzemských e-shopů totiž překračuje číslo dva tisíce.

Móda, ilustrační foto

"Při rozhodování o tom, kde nakoupit, je pro zákazníky velmi důležité doporučení přátel. Navíc tři čtvrtiny lidí se při nákupu vrací do svého oblíbeného e-shopu," vysvětluje Miroslav Uďan, výkonný ředitel projektu Shoptet.cz. V průměru za jeden nákup oblečení a doplňků Češi utratí 1172 korun.

Podle něj při nákupu oblečení hraje důležitou roli i sleva. Silnou motivací pro nákup také je možnost osobního odběru zboží. Tak se dá nejen ušetřit za poštovné, ale navíc si můžete vybranou věc osobně prohlédnout a případně nákup zrušit. Nákupu zajíce v pytli se není třeba bát, ani když si necháte zboží poslat. Podle českých zákonů je možné do 14 dnů zboží bez udání důvodu vrátit.

Nejprodávanějším módním zbožím v českých e-shopech jsou mikiny, trička, tašky a batohy, následované obuví a spodním prádlem.

Oblíbené jsou například nákupy podprsenek s neobvykle malými nebo velkými košíčky. Těch kamenné obchody nabízejí pouze velmi omezený výběr.

I nákup velikostně "choulostivějšího" sortimentu může být bez problémů. "Pokud vyhlédnutou značku oblečení již nosíte a víte, která velikost vám sedí, můžete objednávat najisto," říká Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK. Další možností je pečlivě sledovat velikostní tabulky obchodu nebo si podobný kousek vyzkoušet v kamenném obchodě. Výhodné je nakupovat také na dalších evropských e-shopech, například na německém Amazonu nebo Javari.de. Tam mimo jiné uvádějí u zimních kozaček i obvod lýtka. Britský Duoboots.co.uk dokonce nabízí metr k vytištění a přeměření vašich měr.

Nenechat se napálit

Novinkou jsou "e-shopy" provozované přes Facebook. Sociální síť se jimi přímo hemží a v mnoha případech jen přeprodávají zboží ze zahraničních e-shopů a aukčních serverů, ovšem za výrazně vyšší ceny. Objevují se na nich také padělky známých značek. Často mají ale pochybná obchodní pravidla, v rozporu s českými zákony neumožňují výměnu zboží, neřeší reklamace a ani nevrací peníze, když je zákazník s nákupem nespokojený. Zpravidla se ani nedá dohledat jméno a adresa provozovatele.

"Často takový anonymní obchod poté, co vydělá dost peněz, sám zavře, a tak se zákazníci nemohou domoci svých práv. Jedinou spolehlivou ochranou zákazníka je nenakupovat v podezřelých obchodech," varuje Miroslava Fléglová, mluvčí České obchodní inspekce. Každý nákup je dobré si promyslet a vyhledat recenze ostatních zákazníků. Mnoho módních řetězců, které mají u nás zastoupení, nabízí také možnost nákupu přes internet. Dopředu si tak můžete zboží "osahat" a nakonec objednat - bez cla - online. Navíc při nákupu v rámci EU máte stejná práva jako v Česku, vrácení zboží není problém.

E-shopy ve Spojených státech amerických jsou stále o kus před námi. Novinkou je, že mění ceny svého zboží i několikrát za den. Děje se tak kvůli cenám konkurence, které dokáže nová generace softwarů sledovat a okamžitě se odrazí i v cenách e-shopu.

Autor:

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Právě čtete

      Mohlo by vás zajímat