Některá pera dokážou být ostrá hodně, zvlášť když se spojí s mečem dnešní doby, tedy penězi.
Pořádně nabroušené pero nyní předvedly Sunday Times, které zveřejnily reportáž o příšerných poměrech v továrnách dodavatelů stále populárnějšího britského módního řetězce Boohoo. Novinář, který se nechal v továrně v Leicesteru zaměstnat, odhalil, že tamní dělníci dostávají mzdu hluboko pod zákonem stanovenou minimální hranicí. Konkrétně 3,5 libry za hodinu namísto bezmála devíti. Kromě toho pracovníci museli na tuto chudobnou odměnu dřít v podmínkách zcela nevyhovujících aktuálním covidem diktovaným hygienickým požadavkům.
Chalupáři na vzestupu. Nová móda se prosadila i v kolekcích předních značek |
Následoval krutý trest. Boohoo je totiž firma kotovaná na londýnské burze, a tak její zakladatel Mahmud Kamani má za sebou týden, který by raději vymazal ze svého kalendáře. Akcie se octily jako na houpačce. V nejhorší chvíli byly pod polovinou své hodnoty před uveřejněním reportáže, a firma tak ztratila více než dvě miliardy liber ze své ceny.
Moderní otrokářství
Rychlá záchranná akce pod heslem „prověříme všechny své dodavatele, vše napravíme a tato továrna není pro nás klíčová“ přinesla mírné zlepšení. Ani to ale mnohé nepřesvědčilo a jeden z největších akcionářů – Aberdeen Standard Investments – koncem minulého týdne prodal dvě třetiny svého podílu se slovy „dlouho jsme management upozorňovali, že je třeba prověřit dodavatelský řetězec z hlediska dopadů na životní prostředí a pracovní podmínky, a jejich reakce byla příliš váhavá i ve světle nových odhalení“.
Náprava reputace, že firma nestaví své tučné zisky na „moderním otrokářství“, bude trvat a bude jistě bolet. Přitom Boohoo měla díky pandemii a efektivně nastavenému online prodeji letos dobře našlápnuto. Za první čtvrtletí se zvýšily tržby o 45 procent, a Kamani dokonce vrátil britské vládě peníze určené pro podporu podnikatelů v rámci koronakrize.
Boj za udržitelnost i šaty ze zbytků. Čarodějka Emma Watsonová není mimo![]() |
Inspiraci, jak se napravuje dobré jméno, může firma hledat třeba u jednoho z nejoslavovanějších návrhářů dneška Virgila Abloha, který je hlavním kreativcem u Louise Vuittona. Ten čelil ostré kritice za svůj prvotní postoj k tragickému příběhu George Floyda, černocha zavražděného policisty, který nastartoval hnutí Black Lives Matter. Abloh totiž vyjádřil dost razantně rozhořčení nad tím, že protestující proti policejní brutalitě zničili obchod jednoho módního tvůrce. „Majetek může být nahrazen, lidský život nikoliv,“ reagoval mezi jinými návrhář Marc Jacobs. Abloh to pak nevylepšil ani padesátidolarovým příspěvkem na účet hnutí, což mnozí označili v jeho poměrech za výsměch.
Abloh se nyní rozhodl založit stipendijní program pro návrháře černé pleti, kteří jsou v módní branži upozaďováni. A rovnou do něj dal milion dolarů. Vzhledem k tomu, že Ablohovo „provinění“ je ve srovnání s příběhem Boohoo jen maličkým přešlapem v komunikaci, bude si muset Kamani připravit výrazně tučnější odpustek.
