130 let
Muškařské pírko - ilustrační foto

Muškařské pírko - ilustrační foto

V USA letí pírka ve vlasech, muškaři pláčou

Móda
  •   7:00
Philip Greenlee vůbec poprvé nebyl schopen sehnat peří, která potřebuje jako vábničku při chytání pstruhů z modravých potoků na západě Spojených států. Pouze tři farmy chovají kohouty vyšlechtěné pro toto dekorativní peří, jenomže zájem o ně nemají už pouze rybáři, nýbrž nově také kadeřníci. Zemi totiž ovládla móda vetkávání pírek do vlasů, píše agentura Reuters.

Jemná dlouhá pírka byla až dosud artiklem určeným výhradně milovníkům rybaření. Teď ale čelí multimilionovému průmyslu módních salonů, které totéž potřebují ke zkrášlení zákaznic. A skupují je v takové míře, že se jim podařilo vyčerpat zásoby na vrcholu sezony lovu pstruhů od Skalistých po Appalačské hory.

Pohodářská a odjakživa elitní komunita oddaná muškaření stojí v údivu před trhem zdevastovaným zástupy peříchtivých kadeřníků. "Chodí sem blondýnky, které chtějí mít pírka ve vlasech, volají mám lidé z Kalifornie i Colorada. Jako kdybychom seděli na truhlici zlata," říká majitel montanské prodejny potřeb pro rybáře věnující se muškaření Duane Schreiner.

Nejlepší je černo-bílé peří
Zlaté časy mají také farmáři chovající tu pravou drůbež, protože na prodejny s rybářskými potřebami útočí od ledna majitelky dlouhých vlasů i jejich kadeřníci. Touhu po novém doplňku přiživují televizní seriály jako American Idol nebo Glee, jejichž hvězdy se objevují s pírky ve vlasech.

Pírka jsou hitem, ženy si je vplétají do vlasů

Cena svazečku módních pírek z kohoutích krků se vyšplhala ze 60 na 400 dolarů (z 1000 na 6700 korun). Zásoby se tenčí, protože ono speciální pírko vyroste na kohoutím krku pouze jednou do roka. Přitom jak kadeřnické salony, tak muškaři touží ne po lecjakém peří, nýbrž hlavně po tom, co má černé a bílé proužky. Zákaznice láká pro svůj mimořádný vzhled, rybáře zase pro výjimečnou lehkost a také proto, že tato pírka na hladině připomínají nejvíc ze všech hmyzí křídla.

Salony ohrožují rybářské řemeslo
Greenlee je předsedou mezinárodní nevládní organizace federace muškařů sídlící v Montaně. Podle něj nová módní vlna došla tak daleko, že ohrožuje tradici řemesla rybářů chytajících na mušku.

Úspěšnost této techniky závislí na kvalitě pírek. A k té se dospělo desítkami let výběrového chovu kohoutů. Cílem bylo dosáhnout co nejlepší napodobeniny letu jepic a dalšího vodního hmyzu, který přitahuje ryby žijící v chladných vodách. A teď se na tuto léty vypěstovanou dokonalost vrhli kadeřníci.

Při rutinním mytí vydrží pírko ve vlasech několik týdnů. Za jedno se platí osm až patnáct dolarů. Ředitelka floridské společnosti dodávající doplňky do kadeřnických salónů Hana Johnsonová říká, že od ledna do USA a Kanady její podnik prodal milion pírek. Za celý loňský rok to bylo přitom jenom 3000 kusů.

"Běžíme ve svém kolečku s peřím od prvního dne roku jako křečci," říká Johnsonová. Její podnik Hair Flairs už nakoupil další zásoby a zaplatil za peříčka, která kohoutkům vyrostou až příští rok. Jedním ze šťastných farmářů je Bill Keoug a zájem o tento artikl ho víc než překvapuje. "Jsem chovatel drůbeže, ne stylista," říká s údivem muž, v jehož drůbežárně žije 25.000 kohoutků s žádanými pírky. Aby vyrostla ta s nejvyhledávanějším designem, je třeba kohouty rozmazlovat. Někteří z nich jsou proto krmeni ručně, jiní žijí zcela volně. "Věnuji se tomuto chovu 37 let. Ti kohouti jsou má pýcha i radost," říká Keoug.

Autoři: ČTK, Lidovky.cz