130 let
Značka Burberry se musela omluvit za kontroverzní model s provazem oběšence

Značka Burberry se musela omluvit za kontroverzní model s provazem oběšence | foto: ČTK

Značka Burberry se musela omluvit za kontroverzní model s provazem oběšence

Móda
  •   9:28
Módní dům Burberry vzbudil veřejné pobouření, když do své kolekce na Londýnském Fashion Weeku zařadil mikinu, kterou doplnil smyčkou kolem krku.

Jedna z předvádějících modelek, Liz Kennedyová, pak značku obvinila, že chce téma sebevražd glorifikovat skrze módu. Na sociálních médiích pak napsala, že se jí tento ignorantský návrh osobně dotknul díky minulosti její rodiny.

Modelka dále uvedla, že lidé, kteří se na přehlídce podíleli, se bavili tím, že smyčku připevnili ke stropu. Když se jim pokusila něco říct, bylo jí řečeno, že je to „móda“, a že nikoho její osobní život nezajímá.

‚Sebevražda není otázkou módy’

Ne svém instagramovém účtu pak napsala: „Sebevražda není otázkou módy a není ani okouzlující ani stylová. Fashion Week je věnován mladým, kteří se zde mohou vyjádřit. Proto zde říkám Riccardovi Tiscimu a všem dalším z Burberry: „Tohle je na mě moc. Jak vůbec můžete na molo vypustit model se smyčkou okolo krku?“ Nechápu, jak si vůbec někdo může myslet, že je v pořádku zařadit takový kousek oblečení do kolekce věnované mladým dívkám a chlapcům.“

Modelka ve svém postu dále upozornila na stále se zvyšující počty sebevražd mladých po celém světě a rovněž i na děsivou historii lynčování a poprav. Podle ní pak existuje mnoho různých způsobů, jak uvázat lano, ale návrháři si vybrali právě ten, který jednoznačně připomíná sebevražednou smyčku.

Zobrazit příspěvek na Instagramu

@burberry @riccardotisci17 Suicide is not fashion. It is not glamorous nor edgy and since this show is dedicated to the youth expressing their voice, here I go. Riccardo Tisci and everyone at Burberry it is beyond me how you could let a look resembling a noose hanging from a neck out on the runway. How could anyone overlook this and think it would be okay to do this especially in a line dedicated to young girls and youth. The impressionable youth. Not to mention the rising suicide rates world wide. Let’s not forget about the horrifying history of lynching either. There are hundreds of ways to tie a rope and they chose to tie it like a noose completely ignoring the fact that it was hanging around a neck. A massive brand like Burberry who is typically considered commercial and classy should not have overlooked such an obvious resemblance. I left my fitting extremely triggered after seeing this look (even though I did not wear it myself). Feeling as though I was right back where I was when I was going through an experience with suicide in my family. Also to add in they briefly hung one from the ceiling (trying to figure out the knot) and were laughing about it in the dressing room. I had asked to speak to someone about it but the only thing I was told to do was to write a letter. I had a brief conversation with someone but all that it entailed was “it’s fashion. Nobody cares about what’s going on in your personal life so just keep it to yourself” well I’m sorry but this is an issue bigger than myself. The issue is not about me being upset, there is a bigger picture here of what fashion turns a blind eye to or does to gain publicity. A look so ignorantly put together and a situation so poorly handled. I am ashamed to have been apart of the show. #burberry. I did not post this to disrespect the designer or the brand but to simply express an issue I feel very passionate about.

Příspěvek sdílený (@liz.kennedy_),

Modelka později uvedla, že svým komentářem nechtěla vyjádřit své pohoršení, ale hlavně upozornit veřejnost na skutečnost, že módní průmysl v mnoha případech zavírá oči nad důležitými tématy, a to často jen kvůli publicitě. Zároveň doplnila, že se nyní za svou účast na přehlídce stydí. Svou reakcí se však nechtěla dotknout návrhářů či samotné značky, avšak na tuto situaci musela reagovat.

Poté, co její post vzbudil na sociálních sítích pozornost veřejnosti, oficiálně na něj zareagoval i Marco Gobbetti, výkonný a kreativní ředitel módního domu. Ve svém prohlášení uvedl, že inkriminovaný kus oblečení byl okamžitě stažen z kolekce podzim/zima. Dále napsal, že se značka hluboce omlouvá za to, co tento model vyvolal. Ve výroku dále uvedl, že: „Ačkoli šlo o inspiraci námořnickým tématem, kterým je protkána celá kolekce, jedná se o velmi necitlivé ztvárnění a velkou chybu.“

Burberry

K věci se rovněž vyjádřil designér, který měl na starosti inkriminovanou přehlídku a uvedl, že se hluboce omlouvá za negativní emoce, který tento model, jenž byl součástí jeho přehlídky, vyvolal. Zároveň sdělil, že rozhodně nebylo jeho cílem kohokoli rozrušit.

Mokasíny z kolekce Katy Perry stáhli z obchodů. Přípomínaly rasistické parodie

Tento incident se zapisuje do řady dalších přešlapů módních značek, jako byly nedávno například svetr značky Gucci nebo boty z kolekce zpěvačky Katy Perry. Tyto kousky pak byly staženy z důvodu, že jejich motivy až příliš připomínaly tzv. „blackface“, což je označení pro typ divadelního make-upu, který používali především herci s bílou pletí, aby karikovali lidi tmavé pleti. Nyní je považováno za symbol rasistického útlaku ze strany bílých otrokářů a souvisí tak s dlouholetou nesvobodou Afroameričanů.

Autor: ape