Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Gambrinus táhne do boje proti podmírákům a zvětralému pivu

Pivo

  16:10
PLZEŇ - Odbyt pivovarů v hospodách a restauracích v celém Česku klesá. Jedním z důvodů je podle průzkumu společnosti ppm factum research bídná kvalita čepování piva. Gambrinus to chce zlepšit projektem Strážci výčepu. Upozornit na chybující hospody a výčepní budou moci i samotní pivaři.

Přelévání je další z nešvarů, které kazí kvalitu piva. foto: Plzeňský PrazdrojLidovky.cz

Nízká pěna, nakyslá chuť a podmírák. To jsou podle zástupců Gambrinusu, který si průzkum nechal vypracovat, nejčastější nešvary, kterých se hospodští a výčepní na pivu dopouštějí a kvůli kterým se prý většina Čechů nechce do hospod vracet.

Pomoci má projekt Strážci výčepu, který má Gambrinusu vylepšit odbyt v gastronomii.

Zájem o hospody upadá

Situace je přitom vážná. Prodej sudového a tankového piva je pro pivovary díky vyšší marži výhodnější, ale vytrvale už 6 let padá a loni už převažoval odbyt baleného v lahvích, petkách a plechovkách nad čepovaným v poměru 60:40.

Hlavním důvodem (stejně jako jinde ve světě) je především změna životního stylu, méně času chodit do hospod i nižší cena piv, prodávaných v obchodech. Na tom pivovary těžko něco změní. Chtějí ale aspoň zčásti napravit nešvary, které odrazují ty zákazníky, kteří do hospod ještě stále chodí.

Obchoďáci Gambrinusu už vybrali 2 tisíce restaurací a hospod z celkem 23 tisíc, kde se u nás prodávají piva Plzeňského Prazdroje, a ve kterých zástupci pivovaru gratis pomohou vylepšit způsob a podmínky čepování.

„Naši lidé budou například pomáhat se správnou sanitací, výběrem tlačného plynu nebo školením personálu,“ říká sládek Gambrinusu Pavel Zítek.

Od konce srpna spustí pivovar na svých webových stránkách mapu s přehledem hospod, nabízejících v Česku značky Gambrinus, a pivaři k nim budou moci přidávat hodnocení výčepního, hygieny nebo kvality čepování. K hříšníkům pak bude pivovar vysílat své lidi, kteří pomohou s nápravou.

Vlastní restaurace i fotbal v televizi

Pivovary bojují o pivaře v hospodách i záplavou dalších projektů. Všichni větší výrobci provozují a hýčkají si vlastní sítě značkových restaurací, Prazdroj má například i kategorii Volba sládků, v rámci které výhradně pro gastronomii vaří limitované várky různých speciálních piv.

Pivovary Staropramen, dvojka českého trhu, zas ve spolupráci s operátorem O2 poskytují svým hospodám v rámci projektu Sportovní kino slevu na internetovou televizi a lákají pivaře na sledování fotbalu a dalších exkluzivních sportovních přenosů.

Zavedenou praxí ve Staropramenu je také pivovarnická škola, spíš kurz, ve kterém sládek Libor Vávra už sedm let školí všechny zájemce, hospodské a výčepní z podniků, které čepují smíchovské a ostravské značky tohoto pivovaru.

Autor: