Donedávna byla restaurace U Šenku v historickém centru Plzně domovem štamgastů, kterým nevadily ošoupané židle a stoly, poněkud fádní nebo místy i hůře poživatelná jídla, smrduté záchody, hustý dým z cigaret, pro který bylo sotva vidět na druhý konec lokálu.
Důležitější byla atmosféra, servírky a družný majitel, se kterými si většina hostů tykala, a také dobře pitelný Gambrinus ve dvanáctistupňové verzi, což byla na svou dobu a v téhle značce rarita.
Teď ikonická putyka přišla o své kouzlo, dorazila nová doba a s ní před rokem i nový majitel, společnost Red Castle Hospitality Group s obchodní značkou Hospodska.
Ze Šenku je Plzeňka
Pivní motor už tolik netáhne. Hospod a jejich hostů ubývá, s tím i výnosy z pivovarnictví |
Šenk (za dávných časů tu prý byla konírna), nyní už pod novým názvem Plzeňka, zapadl do party prominentních hospod, které v Plzni pětici společníků z Red Castle (převážně exmanažerů Prazdroje) patří. Včetně věčně přeplněné „Lékárny“ na plzeňském náměstí Republiky nebo nedaleké Potrefené husy, což je úspěšný koncept Staropramene.
Šenk není poslední podnik, který parta nadšenců do piva a gastronomie (garantem kuchařů Hospodske je držitel michelinské hvězdy Patrik Jaroš z Německa) ulovila. K dosavadním sedmi v Plzni brzo přibude první pražský.
Právě dokončená přestavba plzeňské vyhlášené putyky vyšla na miliony a přispěl na ni z podstatné části Plzeňský Prazdroj, jehož piva zdejší pípa čepuje. Rekonstrukce zaujme hosta už při vstupu ojedinělým skleněným výčepem a celý moderní design pak navazuje na historický ráz budovy, včetně kleneb stropů, zvelebených pod dohledem památkářů.
Dary hospody české: Pivo, jídlo, zpěv
Zásadní přestavbou prošel ale celý interiér, a to hlavně kuchyň, která z minulých let připomínala tak trochu jiné století a k modernímu pojetí měla kulantně řečeno trochu daleko.
Nejlepší ležáky předvedl na Jarní ceně sládků pivovar Holendr |
„Pivní kultura je o tom, aby hospoda byla plná, zpívalo se, k tomu skvělé jídlo, pivo, čisté záchody,“ svěřuje se se strategií spolumajitel Red Castle Luboš Kastner. Značka Hospodska není žádný jednotný koncept, každý podnik je jiný. Společná je snaha o nabídku nejlépe ošetřených piv a skvělou gastronomii.
Což je ostatně motivace mnoha dalších podobných podniků, například sítě Lokálů ze skupiny Ambiente podnikatele Tomáše Karpíška, nebo i mnoha sólo restaurací, často podporovaných velkými penězi z velkých pivovarů. Případně i jejich vlastními hospodskými koncepty jako je zmíněná Potrefená husa od Staropramene, Srdcovka od Prazdroje nebo Šalanda Heinekenu či nové restaurace Budvarky.
Měšťákům je hej. Vesnice trpí
Samostatnou kapitolou jsou stále jak houby po dešti rostoucí restaurační minipivovary, kde je skvělé pivo jaksi samozřejmostí a které od počátku propojují zajímavá piva s kvalitní kuchyní.
Na skvělou gastronomii a piva, leckdy také za úměrně vyšší cenu, mohou ovšem sázet majitelé ve větších městech. A to mimo jiné i díky štědře utrácející klientele a rostoucímu počtu turistů.
Městečka a nejmenší vesnice však mají smůlu, jejich hospody hynou doslova po stovkách. Moderní gastronomii jim nikdo nezaplatí a poslední hosty vyhnal zákaz kouření.