Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

Astronomové našli největší hvězdu v Mléčné dráze

BERLÍN - Astronomové objevili dosud největší hvězdu, jaká kdy byla pozorována v naší galaxii Mléčné dráze. Objekt ve vývojové fázi protohvězdy je nyní zhruba 500krát hmotnější než Slunce a stále roste.
Vesmír (ilustrační foto)

Vesmír (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Časem se však smrskne zhruba na pětinu svého nynějšího objemu, tedy na stonásobek našeho Slunce, informovala agentura DPA s odvoláním na Evropskou jižní observatoř (ESO).

Protohvězda či prahvězda je vývojové stadium hvězdy poté, co se mateřská mlhovina začne smršťovat, ale předtím, než vznikne výsledná hvězda. "Tyto hvězdy jsou nejen vzácné, ale jejich zrod se odehrává extrémně rychle a jejich dětství je krátké. Nález tak masivního objektu v tak rané fázi vývoje je tudíž mimořádným výsledkem," říká astrofyzik Jan Bolte z Technické univerzity v Berlíně.

Jak vznikají megahvězdy?

Astronomové pozorovali hvězdného giganta pomocí obřího teleskopu Alma umístěného v chilské poušti Atacama. Vědci si od objevu slibují nové poznatky o vzniku megahvězd. Protohvězdy nejdřív pohlcují vše, co jim přijde do cesty, ale v další fázi se začne hmoty zbavovat a dává vzniknout například planetám.

Nově objevená prahvězda se podle ESO nachází ve Spitzerově temné mlhovině, která je od Země vzdálená zhruba 11 tisíc světelných let a prostým okem je přes svou velikost ze Země neviditelná, říká Bolte. Mléčná dráha měří v průměru zhruba 100 tisíc světelných let.

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně