Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena

Astronomové našli rekordně velkou hvězdu, těžkou jako 265 Sluncí

Rekordně velkou hvězdu se podařilo najít astronomům pomocí dalekohledů Evropské jižní observatoře v Chile a Hubbleova kosmického dalekohledu. Oznámili to v britském měsíčníku Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Porovnání velikostí různých typů hvězd (zleva doprava): červený trpaslík, Slunce, modrý trpaslík, R136a1 foto: ESO

Astronomové zkoumali mladou hvězdokupu RMC 136a, vzdálenou zhruba 165 tisíc let. Nachází se v mlhovině Tarantule ve Velkém Magellanově mračnu sousedícím s naší galaxií. Objevili v ní několik hvězd s¬povrchovou teplotou přesahující 40 tisíc stupňů Celsia, což je sedmkrát víc než teplota našeho Slunce.

Největší překvapení ale přinesla hvězda R136a1. Podle měření by se do ní vešlo 265 Sluncí a v době jejího vzniku dokonce 320 Sluncí. Tím se mění naše představy o hvězdách a o tom, jaké velikosti mohou mít: dosavadní rekordmanka byla sotva poloviční. Sice existují hvězdy s větším průměrem, tzv. červení obři, ty jsou ale velice řídké a mají menší hmotnost.

Hvězda R136a1 se poměrně rychle zmenšuje, protože intenzivně vyzařuje energii – její svítivost je desetimilionkrát vyšší než u Slunce. Kdyby se ocitla ve středu naší Sluneční soustavy, přesvítila by Slunce stejným způsobem, jako Slunce ve dne přesvítí Měsíc v úplňku, tvrdí astronomové v tiskovém prohlášení.

Kvůli vyzařování je život obřích hvězd poměrně krátký – dožívají se jen tří milionů let, což v astronomických měřítkách není mnoho (stáří našeho Slunce je zhruba čtyři a půl miliardy let a stejně dlouhé časové období má ještě před sebou). Právě proto jsou podle vědců vzácné a není snadné je objevit.

Nepřehlédněte