Pátek 5. června 2020svátek má Dobroslav 12 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Berle pro slepě tápající nervy

Křeček - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Křeček - ilustrační foto. | foto: Reprofoto

PRAHA Věda někdy není nic než náprava vlastních chyb: tak tomu bylo v případě neurologů z amerického MIT. S pomocí svých kolegů z univerzity v Hongkongu vrátili zrak křečkům, které předtím sami oslepili.

Lékaři stejným postupem snad budou jednou napravovat i škody, za které opravdu nemohou. Například u některých pacientů po úrazech částečně ochrnutých.

Experiment popsaný v internetové verzi časopisu PNAS na první pohled připomíná biblický zázrak v laboratoři. Začal „pácháním škod“: vědci přerušili nervové spojení mezi mozkem a okem. Hlodavci tak přišli o zrak.

Části pokusných zvířat vstříkli odborníci okamžitě po zákroku tekutinu nazvanou SAPNS, kontrolní skupina dostala dávku solného roztoku. Po 24 hodinách se u všech zvířat ošetřených SAPNS objevily známky uzdravování. Nervová vlákna se začala „spojovat“. Prozření křečků tedy nebylo důsledkem růstu nových, ale obnovy starších, přerušených nervových spojení.

Během šesti týdnů se křečkům zrak vrátil. Přerušená nervová spojení se totiž z velké části zrekonstruovala, v některých případech dokonce až z 80 procent. Podle starších studií stačí k navrácení zraku obnova přibližně 40 procent nervových spojů. U kontrolní skupiny křečků měl stejný zásah trvalé následky.

Kouzelná zkratka
Pod názvem SAPNS se skrývá roztok synteticky vyrobených peptidů: to jsou organické sloučeniny ze dvou nebo více aminokyselin. Pokud je spojených aminokyselin více než 10 tisíc, označují se tyto sloučeniny za bílkoviny.

SAPNS netvoří lecjaké peptidy: jde o „samo se skládající“ látky z této skupiny, které náhodně objevil v roce 1991 hongkongský profesor Šu Kuang-čang. Ten zjistil, že pokud se jisté peptidy umístí do solného roztoku, spontánně se začnou skládat do třírozměrné mřížky.

V případě přerušeného nervového spojení tato mřížka představuje „podporu“ pro růst výběžků nervových buněk, zvaných axony.

U lidí jsou to až jeden metr dlouhé výběžky nervových buněk, které se podílejí na komunikaci s ostatními neurony. Vědci vědí, že axony mohou po přerušení dorůstat. Často jim ale ve „znovunavázání spojení“ brání jizva, která se na místě zranění vytvoří.

Podle odborníků z MIT ale dokážou axony „přešplhat“ po peptidech, a tak mezeru v nervu překlenout. To je přibližný mechanismus působení SAPNS. Přesně ho vědci zatím vysvětlit nedovedou.

Sloučeninu nelze považovat za zázračný lék: za prvé jde o předběžné pokusy. Zkoušky na primátech a lidech se teprve připravují.

Lékaři upozorňují i na jiné faktory, které mohou ve skutečných podmínkách omezit „zázračné účinky“ SAPNS. V experimentu dostávali křečci látku těsně po přeříznutí nervu. Tedy předtím, než se na místě poranění vytvořila jizva.

A za třetí byli křečci oslepeni chirurgicky přesným zásahem, řečeno po vojensku. Taková poranění jsou v běžném životě stejně řídká jako válka bez civilních obětí. Při nehodě utrpí tkáň rozsáhlé a komplikované poškození.

Ale na závěr také dobrou zprávu. V MIT experimentovali s mladými i starými křečky. Podle očekávání neměli mladí jedinci s „dorůstáním“ nervů potíže. Překvapivé ale je, že i starší hlodavci se vzpamatovávali rychle. Přestože na rozdíl od mladších kolegů se jejich nervová soustava už nevyvíjela.

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to