Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie

Biblické texty mohly vzniknout dříve, než se tvrdí

JERUZALÉM - Izraelští matematici a archeologové tvrdí, že nalezli nové důkazy naznačující, že klíčové biblické texty vznikly dříve, než se dosud vědci domnívali. Odborníci z univerzity v Tel Avivu odhalili v pondělí výsledky svého zkoumání v americkém vědeckém časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.
Na festivalu můžete poznat židovskou kulturu.

Na festivalu můžete poznat židovskou kulturu. foto: Shutterstock

Experti při svém zkoumání používali analýzy rukopisů podobné těm, které používají zpravodajské agentury či banky při analyzování podpisů. Odhalili tak, že známé nápisy ve starověké hebrejštině napsané na keramických deskách, které jsou datované okolo roku 600 před naším letopočtem, byly napsány nejméně šesti rozdílnými autory. Nápisy přitom naznačují, že ve starověkém Judsku byla v té době již značně rozšířená gramotnost. Ve stejné době tedy mohly vzniknout i biblické texty.

Antikoncepce s vypínačem. Vědci vyvíjejí unisex antikoncepci

Nejnovější odhalení je dalším příspěvkem do již dlouhá léta trvající debaty o tom, kdy byly sestaveny první biblické texty, poznamenala agentura AP. Stalo se tak před nebo po obléhání a zničení Jeruzaléma v roce 586 před naším letopočtem, kdy babylonský král Nebukadnesar II. zničil jeruzalémský Chrám a velkou část obyvatelstva odvedl do zajetí?, ptají se mnozí experti.

Na novém výzkumu se podílel tým izraelského archeologa Israele Finkelsteina složený z doktorandů v oblasti aplikované matematiky, profesorů matematiky, archeologů a fyzika. Všichni zkoumali 16 nápisů na keramických deskách objevených na jihu Izraele, kde se nacházela starověká vojenská pevnost Arad. Podařilo se jim zrekonstruovat hebrejská písmena, z nichž některá již částečně vymizela.

Poté použili počítačový algoritmus, aby zanalyzovali text a nalezli rozdíly v písmu. Samotné nápisy nejsou biblickými texty, je na nich detailní popis pohybu vojska či jeho výdaje, což naznačuje, že tehdejší velitelé již uměli psát. Vzhledem k této rozšířené gramotnosti je tak možné, že již v této době byly napsány rovněž i některé biblické texty, uvádí nová studie. Dosud se přitom předpokládalo, že nejstarší sbírka biblických textů, takzvané Svitky od Mrtvého moře, vznikla až o několik století později. tes mka