23. listopadu 2013 6:15 Lidovky.cz > Relax > Věda

Bič na klamavou reklamu. Vědci umí měřit účinnost krémů proti vráskám

Čeští vědci urychlili výrobu látky proti stárnutí | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čeští vědci urychlili výrobu látky proti stárnutí | foto: Shutterstock

ZLÍN Vědci ze zlínské univerzity navrhli a otestovali novou metodiku, která hodnotí účinnost omlazujících kosmetických přípravků a metod proti vráskám. Je to podle nich bič na klamavou reklamu, která je založená na nepravdivých tvrzeních o vlastnostech krémů a kosmetických procedur.

ČTK o tom informovala mediální zástupkyně Lucie Trubelíková. "Reklamní sdělení často budí dojem, že zákazníci již po jedné aplikaci 'zázračně' omládnou. Zatímco odborníci se propagačním trikům smějí, oklamaným klientkám často zbývají oči pro pláč a prázdná peněženka," uvedla Trubelíková. Výrobci kosmetiky musí podle vyhlášky Evropské unie nově doložit, že jejich výrobky jsou prokazatelně účinné, jak tvrdí.

Nová metodika vyvinutá zlínskými vědci funguje na principu 3D skenování reliéfu kůže. "Díky němu je možné s vysokou přesností měřit změnu hloubky či objemu vrásek. Metodiku jsme testovali na ženách různého věku od 30 let do 60 let, které jsme omlazovali ozařováním biostimulačním laserem," uvedl šéf výzkumu Rahula Janiš.

Zavádějící "před a po" obrázky

Účinek mnohých krémů je podle jeho slov nulový. "Řada reklamních sdělení vychází ze srovnávací fotodokumentace před a po zákroku. Ta může být často zavádějící díky možnostem počítačových úprav. Těší mě, že naší prací přispějeme ke snížení počtu zklamaných zákazníků. Na druhé straně to je voda na mlýn kosmetickým firmám, které produkují kvalitní, účinné výrobky," řekl Janiš.

  • Na dané téma vypracovala diplomovou práci absolventka technologické fakulty Andrea Zapletalová.
  • Prezentovala ji na mezinárodní kosmetologické konferenci v Luhačovicích.

Na novou metodiku už reagovaly první firmy i Státní zdravotní ústav v Praze, kde se testují kosmetické přípravky. "Každá seriózní firma, která vyrábí přípravky a používá postupy s prokazatelným účinkem, tuto metodiku ocení. Může totiž dostat do ruky vědecký důkaz o kvalitě svého produktu.

Naopak výrobci kosmetiky, kteří mají svůj úspěch založený na nepravdivých údajích, naše úsilí zřejmě příliš neuvítají, jelikož pravda vyjde na světlo," podotkl Janiš. Teoreticky mohou využít testování i zákazníci kosmetických firem, jde však o časově a finančně náročnou záležitost.

Lidovky.cz, ČTK

Najdete na Lidovky.cz