Pátek 5. června 2020svátek má Dobroslav 17 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Češi už mohou bádat v polární stanici

Češi se usídlí na Antarktidě. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Češi se usídlí na Antarktidě. | foto: ČTK

BRNO Česká polární stanice v Antarktidě je dokončena. Objekt na Rossově ostrově se jmenuje po genetikovi a meteorologovi Johanu Gregoru Mendelovi (1822-1884).

"Vědcům začne stanice plně sloužit od počátku jižního polárního léta, tedy od přelomu listopadu a prosince," řekl Pavel Prošek z Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně, který s kolegy projekt výstavby polární stanice garantoval.

Vybudování Mendelovy polární stanice přišlo asi na 50 milionů korun. Stanici bude využívat více vědeckých skupin: geologové, klimatologové a biologové. Umožní jim, aby mohli zkoumat změny klimatu na Zemi a vznik takzvaných antarktických oáz. Jsou to oblasti, z nichž ustoupil ledovec a ve kterých se začíná objevovat první život v podobě rostlin - mechů a lišejníků.

Příprava celého projektu i s vlastní výstavbou stanice trvala pět let. Areál vystavěla vědcům podle jejich pokynů zlínská společnost PSG International. Poslední tým 12 montérů vyrazil do Antarktidy spolu s několika vědci loni v polovině prosince. K dostavbě stanice využili současné polární léto, které končí.

"Všechny úkoly beze zbytku splnili a nyní se vracejí domů," uvedl Prošek. Upřesnil, že odborníci v uplynulých týdnech "oživili" stanici - propojili všechny její technické systémy, které otestovali. Nyní je stanice uzavřena. V tomto stavu bude až do do dalšího jižního polárního léta, tedy téměř do konce roku.

Klimatologové instalovali na stanici a v jejím okolí několik meteorologických stanic včetně speciálního kompletu pro měření slunečního záření, botanici se věnovali monitorování výskytu vegetace a studiu podmínek výskytu sinic, řas a mechorostů. "Svými technickými systémy představuje stanice moderní a vůči antarktickému prostředí ohleduplný objekt," zdůraznil Prošek.

V centru polární stanice stojí obytný objekt dlouhý 21 a široký 11 metrů. Určen je pro pobyt až 15 výzkumníků, a to pouze v době antarktického léta. V okolí hlavní budovy stojí dalších devět menších objektů, každý s vrtulí na výrobu energie. Se slunečními kolektory budou zajišťovat až 70 procent energie pro základnu. Zbytek si vědci vyrobí za využití dieselagregátu.

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Zdravotník měří 21. dubna 2020 tlak pacientovi s nemocí covid-19, který je... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Počet skútrů v Česku roste, porovnali jsme ty nejpopulárnější. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Krize ho přišla na miliony. „Teď musíme hlavně bojovat a přežít.“ Vláda... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

Běžný dudlík může způsobit křivé zoubky. Na co dávat při výběru pozor?

Kolem dudlíků se točí spousta otázek. Kdy ho začít používat? Kdy naopak odebrat? Ale často zapomínáme na tu nejdůležitější: jaký dudlík máme pořídit?