12. prosince 2017 6:40 Lidovky.cz > Relax > Věda

Českobudějovičtí vědci objevili tři nové viry uvnitř hub

Virus (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Virus (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

ČESKÉ BUDĚJOVICE Virologové z českobudějovického biologického centra Akademie věd ČR objevili tři viry uvnitř buněk houby Sodiomyces alkalinus. Jde o první viry nalezené ve vláknitých houbách rostoucích v extrémně zásaditém prostředí. Tato houba roste především v okolí solných jezer v Asii a Africe.

„Vědci objevili viry v houbách, které byly přibližně 3000 kilometrů od sebe, což není obvyklé,“ řekla Daniela Procházková z biologického centra.

„Je pravděpodobné, že se tyto viry šíří společně už delší čas, i když nevíme, jakou evoluční výhodu svému hostiteli poskytují,“ řekl virolog Karel Petrzik. Žádný negativní vliv na zdraví houby zjištěn nebyl.

Vědecký tým tvořili virologové z České republiky a Nizozemska. Stejný tým se na hledání nových virů specializuje. Na začátku letošního roku například objevili vědci u houby viry, které nemají bílkovinný obal.

Nejlepší dětské knihy podle věku: Testujeme na vlastních dětech

Dětských knih je na trhu velké množství, a tak je někdy složité najít tu pravou, která bude děti opravdu bavit. My jsme vyzkoušeli osm knížek. Podívejte se, jak v testu našich „redakčních“ potomků obstály, a nechte se inspirovat.