Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela

Čeští vědci vytvořili umělý přepínač DNA. Může pomoci v boji s nemocemi

Praha - Čeští vědci vytvořili umělý přepínač DNA, který by do budoucna mohl pomoci třeba v boji s nemocemi. Na cestě k praktickému využití tohoto objevu je ale ještě řada překážek. V tiskové zprávě to oznámil Ústav organické chemie a biochemie Akademie věd ČR.

Čeští vědci připravili databázi vzorků DNA starých až 30 tisíc let

Na výzkumu se kromě tohoto ústavu podíleli také pracovníci Mikrobiologického ústavu akademie a Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Výsledky jejich práce byly zveřejněny ve vědeckém časopise Chemical Science.

Vědci připravili chemický přepínač DNA (deoxyribonukleové kyseliny), která je nositelkou genetické informace organismů. V budoucnosti tak možná budou odborníci podle biochemického ústavu schopni jednoduchými chemickými reakcemi ovlivňovat vypínání, či zapínání genů - konkrétních úseků DNA, a tím i tvorbu proteinů ovlivňujících například rozvoj, či léčbu různých nemocí.

Na svět přijde další dítě s upravenou DNA. Čínského vědce vyšetřuje policie

Přepínač, reagující na světlo, zkoušeli vědci zatím na uměle vytvořené DNA. Aby mohl být přepínač využit v živých buňkách a organismech, musí být podle ústavu překonána ještě řada překážek.

„Výsledky zatím přinášejí mnohem více otázek než odpovědí, ale otevírají několik nových zajímavých směrů výzkumu,“ sdělil Dušan Brinzanik z oddělení komunikace biochemického ústavu. Výzkum bude podle něj dále pokračovat a v budoucnu by mohl přinést zásadní průlom v chápání aktivace genů.