Pondělí 1. června 2020svátek má Laura 9 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Čeština se učí jak před sto lety. Ale ve čtení pomáhá netrpělivost

(ilustrační snímek) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy (ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Sledujeme to každý den: Vývoj se zrychluje, modernizace zasahuje do všech sfér, věda a technika postupují vpřed dokonce mílovými kroky. Možná je na čase se zeptat: Týká se to taky způsobu vzdělávání? Modernizuje se i výuka?

Dobrá zpráva je, že dnes už není nutné držet se jediné metody, pokud nefunguje. Na výběr jsou oficiálně tři, ale de facto alespoň čtyři. Jedna se jmenuje analyticko-syntetická a je založená na slabikování, druhá genetická neboli hláskovací, jež skládá slovo z úplně základního materiálu jednotlivých písmen, třetí globální. Ta počítá s tím, že dítě vnímá slovo jako celek, tedy tak trochu jako druh obrázku.

Ani jedna z těchto metod není ovšem nová. V historii školství se preferovala tu jedna, tu druhá, příjemná je jen větší volnost pro učitele i žáky. Někomu vyhovuje ta, jinému ona. Pro ty, jimž nevyhovuje ani jedna, je tu pak poměrně nový a překvapivě fungující recept splývavého čtení „sfumato“. Když o něm budete poslouchat přednášku, získáte pocit, že jde o cosi velmi složitého, ale ve skutečnosti tomu tak není. Celý vtip je v tom, že dítěti ve čtení spíš jakoby bráníme, než abychom je popoháněli. Jednotlivá písmena mu odkrýváme postupně tak, aby se čtení trochu zdržovalo. Žák, který má nahlas přečíst slovo lavice, uvidí napřed jen písmeno l, jež by měl držet téměř jako dlouhý tón při písničce, dokud mu neodkryjete písmeno a, pak v atd. Najednou u dítěte vypozorujete místo odporu něco jako netrpělivost – tak už chci vidět další... Kupodivu s tím přišla nikoliv češtinářka, ale učitelka zpěvu Mária Navrátilová.

Nespornou modernizací prošla výuka psaní, které dělává některým dětem tradičně také potíže. Novinkou není jen nástroj, jenž se postupně vyvíjel od seříznutého husího či havraního brka ke kuličkovým perům, ale i písmo a taky důraz, jaký se na tuto manuální dovednost klade. Je stále slabší.

Co je na výuce českého jazyka a literatury špatně?

Radka Kvačková

Autor

Radka Kvačkováradka.kvackova@lidovky.czČlánky
Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...