27. září 2017 6:36 Lidovky.cz > Relax > Věda

Dinosauří kost nalezená před lety v Česku patřila neznámému druhu

Kostra dinosaura - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kostra dinosaura - ilustrační foto | foto: Reprofoto

PRAHA  Dinosauří stehenní kost, která byla před 14 lety nalezena na Kutnohorsku, patřila dosud neznámému živočišnému druhu. Dostal jméno Burianosaurus augustai a byl jedním ze skupiny ornitopodů, tedy býložravých dinosaurů, kteří mají nohy podobné ptačím.

„Výsledky svého zjištění zveřejnil tým vědců pod vedením paleontologa Daniela Madzia v odborném časopise Journal of Systematic Palaentology,“ to řekl Martin Mazuch z Ústavu geologie a paleontologie Univerzity Karlovy, který se na výzkumu kosti podílel.

Kost nalezl 18. listopadu 2003 v lomu poblíž Mezholez lékař Michal Moučka. Podle zjištění odborníků dinosaurus žil před 90 až 80 miliony let, tedy v období svrchní křídy. Byl ostrovním druhem, který žil izolovaně. Jižní Čechy a část Německa totiž tvořily v křídě jeden ostrov, uvedl Mazuch.

„Je to jediný druh Burianosauruse augusta. Nikde jinde se pozůstatek stejného dinosaura nenašel, jen podobného,“ řekl Mazuch a doplnil, že jméno dinosaurus dostal na počest malíře Zdeňka Buriana a paleontologa Josefa Augusty, podle jehož instrukcí Burian kreslil pravěký svět.

Mazuch také připomněl, že Madzia před časem zkoumal zub z jedné tuzemské sbírky, kde byl uložen jako pravděpodobný zub jurského krokodýla. Podle jeho zjištění však patřil zřejmě dinosaurovi ze skupiny teropodů.