Neděle 28. února 2021svátek má Lumír 7 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Lovci meteoritů. Manželé po světě hledají úlomky z hvězd

Meteorit - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Meteorit - ilustrační foto. | foto: Reprofoto

DOLE Ve dvojici projíždějí pouštěmi a hledají úlomky z hvězd: dva Francouzi, Bruno Fectay a Carine Bidautová, proměnili svůj dětský sen v atypickou profesi lovců meteoritů. Od svého náhodného seznámení v roce 1995 v jedné kavárně v Arbois na východě Francie se již nerozloučili. Společně brázdí pouště při pátrání po kamenech, které spadly z nebe.

"Když něco najdeme, je to pro nás obrovská radost," říká pětatřicetiletá Carine, blondýnka s modrýma očima. "Často přímo tančí nebo se radostí válí po zemi, když objeví meteorit," prozrazuje na ni její manžel, bývalý student paleontologie, který ji touto vášní nakazil.

Domácí muzeum
"Závodíme a válčíme o to, kdo najde první. Soupeříme mezi sebou jako blázni," prohlašují manželé, kteří přeměnili patro svého domu v Dole na východě Francie v malé soukromé muzeum.

Úlovek

Manželé za 15 let objevili na 1,8 tuny meteoritů.

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) oficiálně registruje několik meteoritů objevených oběma nadšenci, kteří rovněž spolupracují s francouzským Národním centrem pro vesmírná studia.

Mezi jejich největší objevy patří tři meteority z Marsu: NWA 817, Diderot (NWA 27-37) a Théodore-Monod (NWA 480), kámen vážící 25 gramů, který CNES v roce 2001 koupilo v přepočtu za 150 000 korun.

V místnosti hrdě trůní pěkné meteority, ale také kostry dinosaurů připomínající jejich první paleontologické vykopávky. "Za každým kamenem stojí nějaká cesta, nějaké dobrodružství. Čas od času něco prodáme, abychom mohli pokračovat," svěřuje se Bruno.

Manželé založili v roce 1997 společnost Paměť Země, jejímž cílem je dodávat meteority a zkameněliny univerzitám, muzeím, vědcům, ale také obchodníkům a umělcům. "Začínali jsme od nuly. Jezdili jsme oba na motorce, bez jakýchkoli prostředků. Považovali nás za ztřeštěnce," vzpomíná Carine.

"Zachovali jsme si svůj dětský sen a bojovali jsme o to, abychom z něho učinili své povolání," na způsob hnutí "star hunter", jež se zrodilo v 70. letech ve Spojených státech, říká hrdě Bruno.

Místní pozorují místo dopadu údajného meteoritu

Jejich oblíbeným "lovištěm" je poušť v Maroku. "Meteority se vlivem vlhkého klimatu rozpadají. Je třeba je hledat tam, kde je co nejméně vody," popisuje Bruno.

Sen? Objevit metabolický odpad
"Na světlém pozadí je snadnější objevit je podle jejich tmavé barvy," dodává žoviální muž, který je schopen týdny projíždět ve voze po poušti, aby hledal mimozemský kámen.

"Našli jsme devět z celkem 34 meteoritů z Marsu objevených ve světě," konstatuje Bruno. "Ty jsou nejhledanější, jejich vědecká hodnota je obrovská," dodává. Planeta Mars zvláště zajímá vědce kvůli své blízkosti k Zemi a možnosti existence života.

ČTĚTE TAKÉ

Od roku 2005 se manželé soustřeďují na vykopávky zkamenělin, které se se v Maroku vedle kamenů vyskytují velmi často. V jiných zemích však zákony často nedovolují pátrat po meteoritech a vyvážet je, vysvětluje Carine.

Velkým snem pro oba je nyní objevit metabolický odpad v meteoritu, který by dokazoval přítomnost života na Marsu.

Jací jsme v posteli podle hvězd? Blíženci experimentují, Štíry sex ovládá