Čtvrtek 20. února 2020svátek má Oldřich 6 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Glosa: Úspěch si za peníze nekoupíte

Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto. | foto: SiemensReprofoto

Jak to dopadá, když se velké společnosti z off-line světa snaží za každou cenu získat vliv na internetu? Jako příslovečný slon v porcelánu.

Český internet zažil menší zemětřesení, alespoň co se majetkových poměrů týče. Tím, že společnost CME provozující televizi Nova a všechny její internetové aktivity koupila portál Jyxo.cz a s ním i další weby, se rázem stala trojkou na českém internetu. Odstup od čtvrté příčky, kterou zaujímá mediální skupina Mafra, je sice jen v jednotkách procent, ale to nikoho ze zúčastněných nejspíše netrápí. Michal Illich, který Jyxo založil a posléze odprodal, má svých 160 až 200 miliónů jistých. Podle jednoho uštěpačného názoru v internetové diskusi může být rád hned dvojnásob: nejenom kvůli penězům samým, ale také proto, že se mu jako jednomu z mála Čechů podařilo dostat peníze z prohrané arbitráže zpět.

Stejně tak vedení Novy a lidé zodpovědní za rozjezd portálu tn.cz si mohou oddechnout. Nebudou totiž muset nikomu vysvětlovat, proč nesplnili ambiciózní plány, které slibovaly obsadit už zmiňovanou třetí příčku na českém internetu. Ze začátku se to mohlo zdát být jednoduché: stačí menší mediální kampaň s jasným a úderným heslem („To musíte vidět.“) plus neustálé omílání, že daleko více krve, mrtvol a skandálních odhalení najdeme na tn.cz.

Jenže právě takto internet nefunguje. Běžného člověka, který sleduje jednu, nebo dvě televize a maximálně si jednou do týdne koupí noviny, aby měl televizní program na další týden, podobnou mediální masáží přesvědčíte o všem, co potřebujete. Oproti tomu aktivní uživatel internetu dobře ví, že nemusí a dokonce by ani neměl věřit každé informaci, která se mu nabízí. Internet tak jako by byl jinou planetou, na které zas až tak úplně neplatí pravidla z „off-line světa“ a chcete-li zde něco dokázat, musíte použít hrubou sílu.

Jako ještě jasnější příklad tohoto tvrzení nám může posloužit Microsoft. Sám nástup internetu zaspal a když konečně pochopil, že jedině v něm leží budoucnost, snaží se jako rozzuřený dinosaurus urvat, co může. Že se mu ale nikdy nepodaří dosáhnout takového úspěchu, jaký má Google, který vše buduje na zelené louce, není potřeba zdůrazňovat.

A tak, ať dáte kolik chcete miliónů korun nebo dolarů, vždy bude platit, že štěstí stejně jako úspěch si za ně nekoupíte.

Premium

Pošťák, který vůbec nezvoní. U balíčků z Číny totiž nemusí

Pošta z Číny, ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Lidé si objednávají z čínských e-shopů zboží s bezplatnou dopravou a diví se, že nedostanou balíček do ruky. Pošta má...

Premium

Tři roky od věznění v garáži. Daniel dnes pracuje a stará se o miminko

Daniel Příhoda, jehož v roce 2016 věznil s jeho tehdejší přítelkyní Zdeněk... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Daniela před několika lety unesl vyšinutý Zdeněk Hryščenko. I s jeho kamarádkou Janou. Věznil je několik dní ve...

Premium

Pohádky na odpis: kterým hrozí zákazy a cenzura kvůli korektnosti

Jiří Korn v pohádce Honza málem králem (1977) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Zahrajme si na prognostiky. Magazín DNES se zamýšlí nad tím, které nejoblíbenější české vánoční pohádky začnou vadit a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!