Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Google Zeitgeist 2008: co vládne internetu?

Věda

  18:00
Které výrazy ve vyhledávači Google zaznamenaly za polední rok největší nárůst? Asi nebude překvapením, že čelní místa obsadil iPhone, v patách se mu však drží Ošklivka Katka.

Google Zeitgeist. foto: Ondřej Pohl, Lidovky.cz

Google Zeitgeist, neboli duch doby, je zajímavým přehledem toho, co zrovna lidé na internetu hledají, pomíjejí se však stálice typu „porno“ a „warez“ a do úvahy se berou jen výrazy s největším nárůstem. Žebříček tak zajímavým způsobem reflektuje dění ve společnosti. Díky existenci českého Google se navíc můžeme seznámit s ryze českým „duchem doby“, ve kterém se jistá specifika nezapřou.

Český Google Zeitgeist 2008
1.   filmy online
2.   iphone
3.   facebook
4.   naruto
5.   aukro
6.   youtube
7.   ošklivka katka
8.   bary a restaurace
9.   opencard
10. xfaktor

Poněkud překvapivě se na první místo vyšvihl výraz „filmy online“. Je to odrazem toho, že místní televize naplno pochopily význam internetu a začínají na něj umísťovat svou produkci. Na to také doplatil portál YouTube, který se po loňském vítězství ocitl až na šestém místě.

Umístění Apple iPhone na čele se dalo předpokládat, stejně tak jako rostoucí zájem o komunitní sítě (facebok) a nakupování na internetu (aukro). Naopak překvapilo tak vysoké umístění japonského animovaného seriálu Naruto.

Závěr tabulky patří ryze českým specifikům: ošklivka Katka je následována „bary a restauracemi“, těm na záda dýchá Opencard a českou desítku uzavírá pěvecká soutěž X-Faktor.

Světový žebříček naproti tomu vypadá úplně jinak. Velkou roli zde hraje sport (beijing 2008, euro 2008) a samozřejmě také politika ovlivněná americkými prezidentskými volbami. Výraz „Obama“ se překvapivě ocitl až na šestém místě, zatímco prvenství patří Sarah Palin.

Globální Google Zeitgeist 2008
1. sarah palin
2. beijing 2008
3. facebook login
4. tuenti
5. heath ledger
6. obama
7. nasza klasa
8. wer kennt wen
9. euro 2008
10. jonas brothers

Více informací a jednotlivé regionální žebříčky najdete na stránkách Google.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!