Sobota 30. května 2020svátek má Ferdinand 6 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Krok k hypersonickým cestám

Raketa | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Raketa | foto: AFP

PRAHA Mezinárodní tým vědců vyzkoušel raketový motor, který se obejde bez nádrží s kyslíkem. S tímto pohonem lze dosáhnout třikrát vyšší rychlosti, než jakou létají nejvýkonnější stíhačky.

Po ukončení provozu concordů se musí všichni cestovatelé v civilu spokojit jen s podzvukovými rychlostmi.

Existuje několik projektů, které mají ambice britsko-francouzskou legendu nahradit, ale ekonomické kalkulace prozatím nasazení v běžném provozu vylučují. Konstruktéři se však nevzdávají a hledají způsob, jak dosáhnout rychlosti ještě několikanásobně vyšší.

Ideálem techniků je pohon, který by spojoval výhody raketového a tryskového motoru. Raketové motory umožňují dosáhnout extrémně vysokých rychlostí, ale kromě paliva potřebují ještě obří nádrže s kyslíkem.

Proudové motory si v provozu vystačí s kyslíkem obsaženým v atmosféře, jenže zas mají svůj rychlostní strop zhruba na úrovni Mach 3 (tedy trojnásobku rychlosti zvuku).
Žádoucím kompromisem je tzv. scramjet (z anglického Supersonic Combustion Ramjet). Velkou výhodou „scramjetu“ je jeho mechanická jednoduchost. Na rozdíl od proudových motorů nepotřebuje kompresor stlačující vzduch.

Šestisekundový záblesk
Test modelu Hyshot III, který v sobotu proběhl na australské základně Woomera, potvrdil reálnost těchto úvah. K samému „nastartování“ motoru došlo až na úplném konci letu zkušebního zařízení.

Aby totiž scramjet začal pracovat, musí do motoru vstupovat vzduch o rychlosti přibližně Mach 5. Až tehdy je vzduch dostatečně horký na to, aby došlo k zážehu.

Motor byl proto umístěn v přední části dvoustupňové rakety, která nejprve vystoupala do výšky 330 km. Po dosažení kulminačního bodu začala raketa klesat k Zemi.

Zhruba ve výšce 35 kilometrů nad povrchem dosáhl Hyshot III potřebné rychlosti a motor se automaticky zažehl. Stroj zrychlil až na Mach 7,6 (9000 km za hodinu). Pohonná jednotka pracovala jen několik okamžiků. Krátce poté přišel náraz na zemský povrch.

Zkušební raketa dopadla 400 kilometrů od místa startu. Do Austrálie za dvě hodiny Vědce nyní čeká nesnadné vyhodnocení experimentu. Celý let trval trval jen několik minut. Na klíčovou část pokusu - let se zažehnutým motorem - pak připadlo pouhých šest sekund.

První výsledky naznačují, že test se na rozdíl od pokusu v roce 2001 zdařil. Rachel Owen, výzkumník citovaný stanicí BBC, uvedl, že vše proběhlo podle plánu. Radarová měření potvrdila, že raketa se držela „předepsané“ dráhy.
 
Hyshot III vyprojektovala britská společnost QinetiQ. Odborníci doufají, že testovaná technologie umožní postavit stroj, který doletí z Londýna do Sydney za dvě hodiny. Dnes musí pasažéři počítat s nejméně dvacetihodinovým cestováním.
 
Na supervýkonné motory čekají ale i další zájemci. Po hypersonických letadlech by jistě s radostí skočila každá armáda. Motory typu scramjet mohou přinést velkou vzpruhu také kosmonautice. S jejich využitím by bylo vynášení nákladů na nízkou oběžnou dráhu podstatně levnější.

Kosmodrom v jižní Austrálii
Na základně Woomera se rakety testují už od roku 1949. Střelnice byla vybudována z iniciativy Britů, kteří zde v 50. letech testovali mezikontinentální rakety Blue Streak.
ŠIMON / LN

Raketa, která umí „dýchat“
Na australské základně Woomera proběhl test motoru, který mohl být efektivnější než konvenční rakety. Výhodou tzv. scramjetů je hlavně fakt, že nepotřebuje zásoby kyslíku. Stejně jako tryskové motory si i vystačí s nasávaným vzduchem. Nemá ale složité mechanické části a umožňuje dosažení podstatně vyšších rychlostí.

,
Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...