Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

'Kvůli maturitám si přijdu jako podvodník'

Slovensko

  11:55
Radil studentům, ať si dobrovolně vyberou vyšší úroveň maturity. Pokyny ministerstva se však změnily a nyní maturantům hrozí, že budou mít na vysvědčení zbytečně pětky. Jaroslav Šedivý, ředitel gymnázia v Novém Bydžově, nechápe, jak se mohla pravidla proměnit v průběhu roku, a upozorňuje, že nová maturita bude stát učitele i studenty spoustu sil. Už jen proto, že namísto dřívějšího týdne zabere měsíc.

Státní maturita v nynější podobě je zbytečná zátěž, říká Jaroslav Šedivý. foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

LN Co vás pár dní před začátkem státní maturity nejvíc trápí?
Teď řešíme hlavně, jestli budou fungovat skenery a tiskárny. Opomíjíme však, proč státní maturitu vůbec děláme. Studenti si mohou u zkoušky zvolit dvě úrovně náročnosti, nikdo ovšem neřekl, jaký to má smysl.

PROFIL

JAROSLAV ŠEDIVÝ

Narodil se v roce 1963 a po absolvování gymnázia v Novém Bydžově studoval na Pedagogické fakultě v Hradci Králové, kde získal aprobaci pro výuku ruského jazyka a dějepisu. Krátce učil na středním odborném učilišti, hned po základní vojenské službě ale nastoupil na gymnázium v Novém Bydžově. Nejprve tam působil jako učitel, od roku 1991 je ředitelem.

LN Možná se to časem vystříbří. Maturita ve vyšší úrovni obtížnosti se třeba stane vstupenkou na některé vysoké školy… Správně říkáte, možná se to vystříbří… Věříme, že to tak jednou bude. Jistotu ale nemáme, a startujeme projekt za stovky milionů. Základní idea maturity je nedotažená, chybí definice, která by říkala, k čemu opravňuje vyšší úroveň maturity a k čemu ta nižší.

LN A jakou obtížnost zvolili studenti na vašem gymnáziu?
Když jsme na podzim měli maturitní generálku, doporučili jsme jim, ať si zkusí raději vyšší úroveň, protože na nižší mohou ustoupit vždycky. A opravdu si osmdesát procent studentů zvolilo náročnější zkoušku. Jelikož jsme gymnázium, celkem dobře to zvládli.

Pro ostrou zkoušku jsme radili, ať zbytečně neriskují a zvolí si základní úroveň. Doporučili jsme jim také, aby si zkoušku ve vyšší obtížnosti přidali jako nepovinnou, což je letos možné (žák například povinně maturuje z češtiny v základní úrovni obtížnosti a jako nepovinný předmět si přibere český jazyk ve vyšší úrovni obtížnosti – pozn. redakce). I když studenti zazmatkují při náročnější zkoušce, mají stále velkou šanci, že uspějí v základní variantě.

LN Poslechli?
Ano, drželi se našeho doporučení. Téměř všichni si vybrali nižší úroveň zkoušky a mnozí dobrovolně navíc tu vyšší. Když se na podzim přihlašovali, přicházeli z Cermatu, který má přípravu maturity na starosti, instrukce: Pokud nezvládnete nepovinnou zkoušku, na maturitní vysvědčení se to nepromítne. Poslední výklad je ale úplně jiný, říká: Když se ke zkoušce dobrovolně přihlásíte a neuděláte ji, dostane pětku.

LN Vystavili jste tak žáky riziku, že budou mít na vysvědčení zbytečně pětky…
Ano, z nepovinného předmětu se sice nedá propadnout a známka se nezapočítává do celkového hodnocení maturitní zkoušky; studenti ale musí nějak vysvětlit třeba babičce, že mají vyznamenání, i když je na vysvědčení napsaná pětka.

LN Takové vysvědčení nebude dobře vypadat ani u přijímacích zkoušek na vysokou školu.
Věřím, že se u nás takové případy neobjeví. Přece jen pro gymnazisty bude zřejmě jednotná maturita spíše krokem zpět. Nemám strach, že by u ní naši studenti neuspěli. Vadí mi ale, že se změnila pravidla v průběhu roku.

LN Chtěl jste nějaké vysvětlení?
Před dvěma týdny jsem se společně s dalšími řediteli škol účastnil na Krajském úřadě v Hradci Králové besedy s ministrem školství. Upozornil jsem ho na to a zdůraznil, že si připadám trošku jako podvodník. Dotazoval jsem se, zda by nemohl něco udělat. Druhý den jsem dostal odpověď: Na základě mého podnětu byl z webových stránek vymazán podzimní pokyn, který říkal, že pětka na vysvědčení nebude.

LN Co vám přišlo na organizaci a přípravě státní maturity nejnáročnější?
Jsme zvyklí, že se studenti účastní různých testů, které pořádá třeba společnost Scio. Veškeré instrukce jsou napsané na jedné stránce, takže hned víte, co dělat. Studenti zakřížkují výsledky, odešlete je a za chvíli máte hotovo. Státní maturitu ale doprovází obrovský kolos školení a byrokracie. Ovšem na druhou stranu těžko říct, zda instrukce na jedné stránce stačily pro maturitu, která má být maximálně objektivní.

LN Jak příprava na státní maturitu zasáhla do života školy?
Stojí nás hodně úsilí i peněz. Učitelé museli připravovat pracovní listy k jednotlivým předmětům, prošli školeními, nejprve formou e-learningu a pak se účastnili i různých seminářů. Škola musela zaplatit tisk obrovského množství materiálů a cestovné na kurzy. Protože příprava státních maturit zabere spoustu času, museli jsme se vzdát akcí, které v minulosti obohacovaly výuku. Odřekli jsme některé exkurze, posunuli jsme obvyklý výměnný pobyt s partnerskou školou na Slovensku. Vše podřizujeme maturitě.

LN Co museli učitelé před maturitou všechno udělat?
Každá škola musí mít k dispozici dva komisaře, kteří jsou v době maturit vysláni na jinou střední školu a dohlížejí tam na odesílání výsledků do Cermatu. Dále existuje funkce zadavatele úloh. Jsou to učitelé, kteří ovšem nesmí učit testovaný předmět – úlohy z češtiny tak žákům zadává třeba matematik. Kromě komisařů a zadavatelů existuje ještě funkce hodnotitele písemných prací a hodnotitele ústních zkoušek. Ti všichni museli strávit spoustu hodin na školeních.

LN Jak u vás bude maturita vypadat?
Musíme si uvědomit, že školní maturita zůstává. K ní navíc přibude státní zkouška z češtiny a z matematiky nebo z cizího jazyka, případně z volitelných předmětů. Jen státní maturita z češtiny či cizího jazyka má tři části – didaktický test, písemnou práci a ústní zkoušku. Dosud se maturovalo celkově týden, nyní to zabere skoro měsíc. Výuka u nás končí 6. května, pak následuje svatý týden, od 16. května do 7. června se bude maturovat. Výsledky maturitní zkoušky máme z Cermatu dostat do pátku 17. června. Dříve šel člověk ráno do školy a odpoledne už věděl, jak dopadl. Mám obavy, že takhle dlouhé zkoušky budou pro studenty velkým psychickým vypětím. A to zároveň probíhají i přijímačky na vysoké školy. Nesmíme také zapomínat, že učitelé nemají na starosti jen čtvrťáky. Když se maturovalo týden, bylo možné výuku v ostatních třídách trošku omezit, na měsíc to nepůjde.

LN Máte jednu třídu čtyřletého a jednu šestiletého gymnázia. Je u vás příprava na státní maturitu jiná než na velké škole?
Ne. Výrazně se ani lišit nemůže.

LN Jako ředitel gymnázia možná vidíte maturitu jinak než Cermat. Co by se dalo udělat lépe?
Maturitní zkoušky jsou časově, organizačně i finančně náročné. Mají přinést objektivní obraz o úrovni studentů, ale skutečně objektivní je pouze didaktický test, který se vyhodnocuje centrálně. Vše ostatní hodnotí učitelé na školách – sice podle jednotné metodiky, ale určitě s odlišnými nároky na maturanty. Úsilí a prostředky vynaložené na organizaci maturitních zkoušek tedy vůbec nejsou úměrné výsledku.

Na změny už je pozdě. Víme, že je potřeba porovnat jednotlivé školy. Na druhou stranu ve stávající podobě představuje maturita obrovskou zátěž pro učitele i pro studenty. Podle mě by bylo ideální, aby státní část maturity tvořil pouze test – sloužil by jako měřítko minimální úrovně maturanta, jakási vstupenka ke školní části. Zbytek už bych nechal na jednotlivých školách.

LN O Novém Bydžově se v poslední době hodně mluvilo v souvislosti s Romy. Máte ve škole nějaké romské žáky?
Ne, ale chodí k nám Slováci, Ukrajinci, Vietnamci a dokonce i jeden Mongol.

Autor: