Sobota 4. dubna 2020svátek má Ivana 11 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Hormon sportu irisin pomáhá spalovat tuky. Našli jsme ho i u lidí, hlásí vědci

Jogging - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jogging - ilustrační foto | foto: Shutterstock

ŘÍM Hormon sportu není žádný výmysl. Je v naší krvi a pomáhá nám hubnout. Jmenuje se irisin. Byl objeven už v roce 2012 u myší a zdál se být jakýmsi falešným mýtem. Nyní ho však experti z Harvardovy univerzity našli i u lidí: objevili, že spaluje tuky a že jeho množství podstatně roste s fyzickou aktivitou, napsal italský deník La Repubblica.

Objev irisinu, o němž psal časopis Nature v roce 2012, obletěl svět. Byl zjištěn v kosterním svalstvu myší, a protože jeho množství se zvyšovalo s fyzickou aktivitou, přezdívalo se mu hormon sportu. Je totiž schopen urychlovat metabolismus a prospívat nejen naší váze, ale také mozku a srdci.

Hnědý tuk ‚spalovač‘

„Irisin působí na tukové buňky tak, že se mění na hnědý tuk, jenž funguje jako spalovač tuků, které přeměňuje na teplo. Vylučování irisinu do krve vede ke zrychlení metabolismu i bez fyzické aktivity. Hormon může sloužit k novým léčebným metodám u metabolických poruch jako je cukrovka nebo obezita,“ uvedli tehdy jeho objevitelé.

Existence hormonu u lidí byla zpochybněna, protože výzkum na myších byl vedený metodami, které se u člověka nedaly použít. Dnes však ti vědci, kteří objevili irisin u myší, zjistili jeho přítomnost i v lidské krvi. Objev publikoval časopis Cell Metabolism.

Vědci ho nalezli u vzorku deseti osob ve věku pětadvaceti let, z nichž šest se věnovalo intenzivní fyzické aktivitě, jako je aerobic, jízda na kole a rychlá chůze třikrát týdně po dobu dvanácti týdnů, čtyři osoby povětšinou seděly.

Malé, ale nezanedbatelné množství

„Objevili jsme, že irisin obíhá v minimálním množství rovnajícímu se 3,6 nanogramu na mililitr, v plazmatu osob, které převážně seděly. U osob vyvíjejících sportovní aktivity jeho úroveň podstatně vzrostla, na 4,3 nanogramu na mililitr. Získané údaje ukazují, že se irisin vyskytuje i u lidí, obíhá v krvi a je regulován cvičením,“ vysvětluje hlavní autor studie Mark Jedrychowski.

„I když irisin obíhá ve velmi malém množství, je tento interval srovnatelný s mnoha dalšími významnými biologickými hormony jako je inzulin,“ dodává.

Cesta k pilulce

Vědci použili hmotnostní spektrometrie kvantitativního typu a zlepšili systém analýzy lidských genů zapojených do produkce irisinu. „Dnes použitá metoda měření hormonu je nepochybně přesnější. Objev irisinu v roce 2012 byl opředen emocemi, protože jsme objevili důvod, proč nás cvičení udržuje ve zdraví. Když úroveň irisinu u myší vzrostla, zrychlil se jejich metabolismus, a to mělo pozitivní vliv na srdce a mozek,“ uvedli experti.

Cesta k pilulce, která nám umožní dosáhnout stejných kladných výsledků jako při sportování, ačkoli se budeme válet na pohovce, je dnes možná jasnější.

Hubnutí chladem

Spalování kalorií a zrychlení metabolismu lze dosáhnout rovněž tím, že se vystavujeme chladu. Ukázala to studie vědců z Národního ústavu pro diabetes a nemoci trávicího ústrojí a ledvin ve Spojených státech publikovaná na stránkách časopisu Cell Metabolism.

Zapomeňte na pot při namáhavém sportu, jak to velí móda cvičení za vysokých teplot, jehož cílem je spalovat více kalorií. Abyste se při pohledu na váhu nestresovali, stačí trocha chladu.

Jestliže se podle výzkumu amerických vědců vystavíme chladu, zvyšuje se v našem těle množství irisinu, který stimuluje tukové tkáně k produkci kalorií tak, aby si tělo mohlo udržet svou vnitřní teplotu. „Snižování teploty v bytech v zimních měsících tedy může pomoci rodinnému rozpočtu i metabolismu, který se zrychluje,“ uvedli vědci.

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Slovenský kriminální psycholog Ondrej Kubík | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Psi z množírny z útulku. V bezpečí. Fenky Rózu a Mašličku MF DNES předala do... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....

TEST: Jaká je kosmetika od Nivea Baby?

Dvacet maminek mělo možnost vyzkoušet šetrnou kosmetiku od Nivea Baby, která je určena těm nejmenším do 3 let. Jak dětem vyhovoval micelární gel a krém proti opruzeninám? A sáhly by maminky po této kosmetice znovu?