Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena

Ledovcový štít na Antarktidě se láme, varují vědci

WASHINGTON - Mohutný západoantarktický ledovcový štít se nezadržitelně hroutí. Podle agentury AP o tom svědčí dvě nejnovější vědecké studie. Podle odborníků se tak v příštích staletích lidstvo zcela jistě nevyhne většímu vzestupu hladiny oceánů, než se doposud s ohledem na globální oteplování počítalo.

Antarktida je pro geology takřka rájem, o výzkum se staral i vulkanolog. foto: © Masarykova univerzitaČeská pozice

Hladina by měla stoupnout o 1,2 až 3,6 metru, což představuje pro řadu ostrovních a pobřežních oblastí katastrofu. Družicové snímky amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) porovnávané s dalšími satelitními, leteckými i pozemními fotografiemi oblasti ukazují, že tání ledovce je rychlejší, než vědci předpovídali, a překonalo již kritickou hranici, která způsobí dominový efekt.

PSALI JSME:

"Jsme opravdu svědky začátku etapy," komentoval situaci spoluautor jedné ze studií, glaciolog Ian Joughin z Washingtonské univerzity. "Zdá se, že to jde rychle," dodal. Globální oteplování a ozónové díry, jevy přisuzované lidské činnosti, změnily na Antarktidě chování větrů a ohřívají moře, které postupně rozmělňuje spodní část ledovce sklánějícího se do oceánu.

"Systém je v jakési řetězové reakci, která se nedá zastavit," oznámil glaciolog NASA Eric Rignot. "Každý proces v této reakci zapříčiňuje ten další," upozornil. Snižování emisí z fosilních paliv za účelem zpomalení změny klimatu pravděpodobně tání ledovce už nezastaví, ale může jej přece jen zpomalit, soudí Rignot.