Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav

Lidé zřejmě opustili Afriku mnohem dříve, než se dosud myslelo

JERUZALÉM - Lidé zřejmě opustili Afriku už před 185 000 lety, což je zhruba o 80 000 let dříve, než se dosud předpokládalo. Vědci k tomu dospěli na základě analýzy úlomku čelisti nalezené v izraelské jeskyni. S odkazem na studii publikovanou v odborném časopisu Science o tom informoval zpravodajský server BBC.

Neandrtálec (ilustrační foto) foto: Shutterstock

„Musíme přepsat celý příběh evoluce, nejen co se týká našeho druhu, ale všech druhů, které v té době žily v Africe,“ uvedl vedoucí studie profesor Israel Herškovic.

Závěr studie je v rozporu s dosavadním přesvědčením vědecké komunity, že moderní člověk (Homo sapiens) opustil Afriku maximálně před 130.000 lety, uvedl profesor Chris Stringer z londýnského přírodovědeckého muzea, který se na výzkumu nepodílel.

Setkání s jinými druhy?

Pokud člověk opravdu odešel z Afriky už tak dávno, mohlo by to podle vědců znamenat, že se setkal s jinými, dnes již vyhynulými druhy.

Vědci zkoumali úlomek čelisti s osmi zuby, který se našel v jeskyni Mislija v roce 2002. K závěru, že jde o čelist Homo sapiens dospěli s pomocí počítačové tomografie. Na jejím základě vytvořili virtuální trojrozměrný model čelisti, který porovnali s jinými fosiliemi nalezenými v Africe, Evropě a v Asii a také s novějšími lidskými kosterními pozůstatky. Jiná technika vědcům umožnila důkladně prozkoumat tkáň mezi zubem a čelistí, která je v případě Homo sapiens specifická.

Stáří fosilie vědci odhadovali s pomocí různých metod i ve třech nezávislých laboratořích; jejich závěry se shodovaly, že jde o 177 000 až 194 000 let starý kosterní pozůstatek. Doposud nejstarší lidské fosilie byly nalezeny také v Izraeli a jejich stáří se odhaduje na 90 000 až 125 000 let.

Témata: Afrika, BBC, Izrael, Asie, Evropa