Sobota 4. dubna 2020svátek má Ivana 1 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Lovící žraloci poslouží jako inspirace pro konstruktéry robotů

Žralok (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Žralok (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

TAMPA Výraznější roli než koncentrace pachových molekul, může při cestě žraloků za kořistí hrát čas, zjistil tým amerických vědců.

Stačí jen pár kapek krve rozptýlených ve vodě. Žralok zraněného živočicha ucítí na velkou vzdálenost, a jakmile "zavětří", okamžitě vyráží za kořistí. Jenže jak najde cestu k chutnému cíli? To nyní zjišťoval tým biologů z Univerzity jižní Floridy v Tampě.

Vědci se dosud domnívali, že se živočichové orientují především podle koncentrace pachových molekul. Jak ukazuje čerstvá studie zveřejněná ve čtvrtek v on-line vydání časopisu Current Biology, významnější roli může hrát čas.

Chaotické nasávání vůní a pachů

Většina živočichů má dva čichové orgány, ať už nozdry, nebo tykadla. Odborníci dosud většinou předpokládali, že jim v orientaci při cestě za potravou pomáhá sledování rozdílů v koncentracích molekul mezi pravým a levým čichovým orgánem.

Ale vůně a pachy se často rozšiřují prostředím poměrně chaoticky, díky víření pod vodní hladinou nebo v proudícím vzduchu vznikají místa s velkou koncentrací čichových podnětů i téměř "hluché" oblasti. Právě to ve své práci zohlednila doktorandka Jayne Gardinerová.

Po konzultacích s Jellem Atemou z univerzity v Bostonu připravila technicky poměrně náročný experiment, do kterého se zapojilo osm hladkounů psích (Mustelus canis). Tito žraloci dorůstají délky až metr a půl a loví především menší ryby, humry, kraby a krevety.

Gardinerová hladkounům nasadila speciální "ohlávku" vybavenou jednoduchým počítačem, zásobníkem a z něj vedoucí dvojicí trubiček, které ústily u nozder. Jako návnadu vložila do zásobníku aromatický výluh z chobotnic. Pak různě pozměňovala koncentrace vypouštěné pochoutky i načasování jejího uvolňování a sledovala, jak hladkouni reagují.

Co naznačují kladivouni

Zjistila, že pro orientaci v prostoru je klíčové malé prodlení (zhruba 0,1 až 0,5 sekundy) mezi tím, kdy čichový vjem přichází z jedné a z druhé strany. Pokud byla jeho koncentrace slabší, roli to nehrálo. Když tedy žralok "zavětřil" třeba zprava, upravil svůj kurz do směru, odkud čichový vjem nasál.

Žraloci kladivouni, mající mezi nozdrami větší vzdálenost, tak mohou být při kormidlování za kořistí ve výhodě.
Vzdálenost totiž prodlužuje prodlevu mezi zachycením čichového vjemu zleva a zprava.

Objev může najít uplatnění při řízení podvodních autonomiích robotů, domnívá se Jayne Gardinerová. Některé z těchto zařízení odborníci programovali právě tak, aby sledovali koncentrace pachů a našli jejich zdroj. Jenže takoví roboti zatím často selhávali. Nyní by mohli dosáhnout lepších výsledků. Podobná zařízení lze pak nasadit právě třeba při vyhledávání míst, kde uniká ropa.

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog