Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

Mamuti měli 'nemrznoucí krev', zjistila genetická studie

LONDÝN - Mamuti měli jistý druh "nemrznoucí krve", která zajišťovala, že jejich těla budou zásobována kyslíkem i v mrazivých teplotách. Informoval o tom zpravodajský server BBC News.

Ilustrační foto foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Podle vědecké studie zveřejněné v listu Nature Genetics kanadští a australští vědci "oživili" krevní protein hemoglobin mamuta srstnatého (Mammuthus primigenius).

Hemoglobin je přítomen v červených krevních buňkách, kde je odpovědný za přenos kyslíku. Vědecký tým zjistil, že mamuti měli genetické přizpůsobení, jež umožňovalo jejich hemoglobinu uvolňovat kyslík do těla dokonce i v nízkých teplotách; schopnost hemoglobinu uvolnit kyslík do tělesných tkání je všeobecně v mrazu utlumena.

Vědci oddělili geny hemoglobinu z DNA tří sibiřských mamutů starých desítky tisíc let, jejichž těla uchoval permafrost. Sekvence mamutí DNA byla přeměněna na RNA, což je molekula podobná DNA a je klíčová pro produkci proteinů, a pak ji vědci vložili do bakterie escherichia coli, která vyprodukovala mamutí protein.

"Výsledné molekuly hemoglobinu nejsou jiné, než jaké bychom získali, kdybychom cestovali zpět v čase a odebrali vzorek krve skutečného mamuta," říká spoluautor studie Kevin Campbell z Manitobské univerzity v Kanadě, kterého cituje server BBC News.

Vědci poté otestovali "oživené" mamutí proteiny a našli tři podstatné změny v sekvenci hemoglobinu, která umožňovala mamutí krvi uvolňovat kyslík i ve velmi nízkých teplotách. To je něco, co krev nynějších slonů nedokáže.

"Bylo to pozoruhodné přivést k životu komplexní protein z vyhynulého živočišného druhu a objevit zásadní změny, které neexistují u žádného z žijících zvířat," řekl spoluautor studie Alan Cooper, ředitel australského střediska pro dávnou DNA Adelaidské univerzity.

Bez této genetické adaptace by mamuti ztráceli v zimě víc energie, což by je nutilo k jejímu doplňování větším příjmem potravy, dodávají vědci.