Středa 1. dubna 2020svátek má Hugo -6 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Přístroj vidí pohyb očí. Muž v obchodě sleduje střed regálu, žena celý

Oko - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Oko - ilustrační foto | foto: Shutterstock

BRNO Mendelova univerzita v Brně má novou laboratoř vybavenou přístrojem na sledování pohybu očí. Odborníci díky tomu mohou zjistit, co upoutává pozornost spotřebitelů třeba při pohledu na regály se zbožím, obálky časopisů nebo webové stránky.

Zřízení laboratoře stálo 1,5 milionu korun, sdělila ČTK Radana Kolčavová z provozně-ekonomické fakulty. Přístroj škola vlastní od letošního ledna, kdy na něm výzkumníci z Ústavu marketingu a obchodu začali provádět první pokusy. Laboratoř v prostorách budovy Q funguje od září. Své služby laboratoř nabízí také klientům mimo univerzitu.

ČTĚTE TAKÉ:

Takzvaný eye tracking spočívá ve zjišťování, jak dlouho a kam přesně se spotřebitel díval. V praxi tuto technologii využívají například obchodní řetězce, které chtějí zjistit, jak nejlépe uspořádat zboží. "Pokud není v regálu nějaký výrazný grafický prvek, tak se muž soustředí spíš do středové části, zatímco žena dokáže regál zmapovat na první pohled celý," popsal výzkumník Denis Drexler.

Při analýze stojí potenciální zákazník před stěnou, na kterou se promítají fiktivní regály se zbožím. Díky stopování pohledu výzkumníci poznají, jaké zboží ho zaujalo. Z výzkumů například vyplynulo, že zákazníci se sice dívají na svou oblíbenou značku, ovšem pokud je v regálu zvýrazněná sleva, soustředí se spíše na ni.

Eye tracking

Odborníci na marketing se zaměřili i na testování obálek magazínů. Nejdůležitější je prý vždy titulek a fotografie. Teprve pokud fotka zaujme, začne spotřebitel číst i ostatní text. Eye tracking lze použít i při testování webových stránek. Výzkumníci chtějí vědět, která místa návštěvníka webu zaujala a která naopak opomenul. Technologie nachází uplatnění i při analýzách plakátů, billboardů, obalů či etiket.

Mendelova univerzita používá eye tracking v marketingovém výzkumu jako jediná veřejná vysoká škola v Česku. Podobné zařízení má sice k dispozici Univerzita Palackého v Olomouci, ale využívá ho k testování map. Výzkumníci z ČVUT v Praze pomocí této metody zkoumají pozornost řidičů a dopravní situaci obecně.

,
Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Folksam je na trhu od roku 1908 a patří k největším švédským pojišťovnám. Od... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Filip Dolenský, profesionální hráč počítačových her | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!