Pondělí 17. února 2020svátek má Miloslava 8 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Meteory. Na obloze se začínají objevovat 'světelné čáry'

Padající hvězdy neboli meteorický roj Perseid. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Padající hvězdy neboli meteorický roj Perseid. | foto: Reprofoto

PRAHA Na obloze se začínají objevovat meteory z nejznámějšího roje Perseidy. Roj vrcholí 12. srpna před půlnocí, v té době by mělo létat kolem 70 meteorů za hodinu, uvádí astronomka Lenka Soumarová na www.aldebaran.cz.

Roj je aktivní do 24. srpna. Perseidy mají lidový název Slzy svatého Vavřince podle světce, který má svátek 10. srpna.

Co jsou perseidy

Perseidy jsou kometární meteorický roj. Jsou to prachové částice, které na své dráze kolem Slunce zanechala rozpadlá kometa Swift-Tuttle.

Roj dostal název podle souhvězdí Persea, protože v tomto souhvězdí mají jeho meteory radiant, což je místo na obloze, odkud jako by vylétají.

Když se dráha Země zkříží s dráhou komety, částečky kometárního prachu vletí vysokou rychlostí do zemské atmosféry, třením o vzduch se zahřívají a vzplanou.

Tak vznikají jasné světelné čáry na obloze - meteory. Prachové částečky jsou velmi malé, obvykle nemají hmotnost ani jeden gram. O přeměnu pohybové energie na světlo a teplo se postará jejich vysoká rychlost.

Padající hvězdy neboli meteorický roj Perseid.

Velké částice zazáří jasněji než nejjasnější hvězdy a někdy více než Měsíc. Takovým meteorům astronomové říkají bolidy. Nestačí-li bolid shořet a spadne na zemský povrch, říká se mu meteorit. Ještě před vstupem do atmosféry se kometární částice nazývají meteoroidy.

Leonidy jako další meteorický roj

Meteorických rojů je mnoho. Vedle Perseid jsou velmi známé Leonidy, které vylétají ze souhvězdí Lva (latinsky Leon). Jejich původcem je Tempel-Tuttleova kometa. Objevují se kolem 18. listopadu a čas od času se na obloze postarají o podívanou, které astronomové říkají meteorický déšť, kdy létá více než 1000 meteorů za hodinu.

Méně známé Geminidy se objevují v prosinci. Jejich zdrojem není kometa, ale výjimečně planetka. Srazila se podle astronomů patrně s jinou planetkou, a tak se mohl vytvořit pás částic, který je podobný jako u komet a který se za ní táhne.

Astronomové odhadují, že na Zemi každý rok dopadne 5000 až 17 000 tun meteoritů. Přes 20 000 meteoritů vlastní muzea, vědecké instituce a sběratelé. Běžným lidem jsou ale bližší ty, které proletí atmosférou, krátce zazáří a zmizí. "Podívej, padá hvězda, rychle si něco přej," říkají.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Nejhorší jsou opilí pasažéři. Letět v Maxu bych se bála, říká blogující letuška

Letuška Magdaléna Škardová | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Být letuškou či stewardem je snem mnoha dětí. Přesně takový dětský sen si splnila Magdaléna Škardová z Brna. Poté, co...

Opustil ji manžel, mentorka i její hlas. Bojovnice Radůza však tvoří dál

Radůza při koncertu v pražském divadle Dobeška (22. ledna 2019) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Významná česká písničkářka Radka Vranková se může pyšnit i jinými úspěchy. Je výbornou spisovatelkou a rovněž matkou....

Koho čeká láska a koho rozchod. Jaký bude rok 2020 ve vztazích?

S muži je to někdy náročné, ale díky nim je ten život o něco zajímavější. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy