Středa 1. dubna 2020svátek má Hugo -6 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Na Tenerife mají největší solární dalekohled v Evropě

Na Tenerife otevřen největší solární dalekohled v Evropě  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Na Tenerife otevřen největší solární dalekohled v Evropě | foto: Reprofoto

MADRID/PRAHA Na Kanárských ostrovech byl zahájen provoz největšího solárního dalekohledu v Evropě. Napsal to španělský deník El Mundo, podle něhož vývoj teleskopu GREGOR trval deset let. Na vývoji se kromě odborníků z německého Freiburgu a Kanárských ostrovů podílely další německé a rovněž české instituce.

Astronomický ústav Akademie věd pro dalekohled navrhl optický systém pro jeho otáčení za Sluncem během dne, řekl astronom Michal Sobotka. Díky grantu ministerstva školství se čeští astronomové na projektu podíleli také sedmi miliony korun, což je zhruba dvacetina jeho ceny. "Již nyní se účastníme zkušebních pozorování a za normálního provozu nám bude vyhrazen zhruba týden pozorovacího času," dodal astronom.

Dalekohled, který je umístěn v observatoři Teide na ostrově Tenerife, má průměr 1,5 metru a je určený pro detailní sledování Slunce. Je největším v Evropě a třetím největším na světě.

Teleskop je zprovozněn v roce, v němž se opakují mohutné sluneční bouře. Podle výzkumníků GREGOR pomůže lépe porozumět právě takovýmto jevům, které mají vliv na život na Zemi - například přispívají k poškození satelitů či rozvodných energetických sítí.

Pozorování sluneční fotosféry

GREGOR nazvaný podle skotského astronoma Jamese Gregoryho ze 17. století, zahrnuje adaptativní optický systém, který vyrovnává turbulence v atmosféře. Astronomům to umožní získat jediný kvalitní obraz mezi existujícími solárními dalekohledy ve viditelném i infračerveném světle, přičemž rozeznatelné budou objekty až v rozpětí 70 kilometrů. "Je to jako bychom počítali nohy bleše, která je od nás kilometr daleko," uvedl na stránkách České astronomické společnosti Michal Sobotka.

Dalekohled byl vyvíjen pro pozorování sluneční fotosféry, tedy vrstvy, z níž pochází světlo a teplo, jež je přijímáno na Zemi, a chromosféry, jež se nachází mezi ní a korónou a jejíž pozorování je velmi problematické. Umožní také monitorovat vzdálená slunce a srovnat jejich cykly s cyklem naší hvězdy.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Dalekohled je zcela otevřený - nemá poklop, nýbrž jen jakousi střechu, aby mohl cirkulující vítr zabránit přehřátí systému i zrcadel. Tato struktura ale vyžaduje vysokou mechanickou stabilitu, aby se předešlo vibracím, jež způsobuje vítr.

Světlo zachycené GREGORem se přenáší do několika přístrojů. Jedním je obrazový systém, jenž zaznamenává pozorování slunečního povrchu na různých vlnových délkách. Očekává se, že obrazy předvedou mimořádně velké množství podrobností.

Součástí dalekohledu je také interferometr pro studium sluneční fotosféry a chromosféry, dále spektrograf pro studium sluneční atmosféry v infračervené části spektra. Tento přístroj, vyvinutý španělskými astrofyziky, bude vytvářet podrobné mapy magnetických polí Slunce. Dalekohled sice už je v provozu, avšak slavnostní otevření je plánováno na 21. května.

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog