28. února 2019 5:25 Lidovky.cz > Relax > Věda

Nanotrubičky umožní překročit limit hustoty ukládání dat, zjistili vědci

Nanotrubičky umožní překročit limit hustoty ukládání dat, zjistili vědci | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nanotrubičky umožní překročit limit hustoty ukládání dat, zjistili vědci | foto: Přírodovědecká fakulta UK

Čeští vědci odhalili vlastnosti materiálu z uhlíkových nanotrubiček, díky kterým je možné zneviditelnit auta či letadla vůči radarům nebo ukládat větší množství digitálních dat. Pod vedením českého vědce Günthera Kletetschky objev učinil tým z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, která o tom informovala v tiskové zprávě. Studii otiskl odborný časopis Scientific Reports.

„Materiál z uhlíkových nanotrubiček už několik let vyrábí japonský vědec Yoko Inoue, ale já a můj tým jsme se na ně podívali z hlediska elektromagnetismu,“ sdělil Kletetschka. Výjimečné vlastnosti odhalili vědci tím, že nanotrubičky vystavovali různým frekvencím magnetického pole.

Kletetschkův tým zjistil, že materiál poskytuje nové možnosti ukládání digitálních dat. „Lidé chtějí, aby se čím dál tím více informací dalo ukládat na stále menší plochu,“ řekl Kletetschka. Aby bylo možné nahrát více informací na určitou plochu média, je potřeba menší plocha na jeden bit záznamu. Dosud ale bylo nutné zachovat určitou velikost magnetických zrníček, aby byl zachován stabilní magnetický signál. V kombinaci s uhlíkovými nanotrubičkami se zrníčka mohou dostat pod zatím nejmenší možný limit a být tak použita v nevídané hustotě magnetického záznamu. Technologie harddisku by se tak, podle vědců, mohla posunout novým směrem.

Nanotrubičky umožní překročit limit hustoty ukládání dat, zjistili vědci

Objev také odhalil, že materiál a elektromagnetické vlnění na sebe vzájemně působí, což může způsobit neviditelnost aut a letadel pro radary. Různě velké krystalky materiálu vstupují do interakcí s různými frekvencemi magnetického vlnění a proto při použití konkrétní velikosti částic pro určitou vlnovou délku je možné předměty „zneviditelnit“. „Možnost neviditelnosti je ve vojenství využívána, ale nikdy se nevědělo, že tuto vlastnost mají i uhlíkové nanotrubičky,“ dodal Kletetschka.

Na objevu spolupracovali vědci z Ústavu hydrogeologie, inženýrské geologie a užité geofyziky Přírodovědecké fakulty UK společně s japonskými vědci.

Jak připravit dítě na očkování, aby nemělo strach z lékaře?

Očkování absolvují malé děti v prvních letech života hned několikrát. Zpočátku si to ani neuvědomují, později už mohou mít „vypěstovaný“ strach z toho, že to bude bolet. Nervozita rodičů jim nepřidává. Jak bychom měli své dítě připravit na očkování, aby se nebálo a zvládlo tuto povinnou (a nemilou) událost co nejlépe?