Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

NASA testovala v arizonské poušti budoucí vesmírná vozidla

USA

FLAGSTAFF - Poslední dva týdny vypadala arizonská poušť na jihozápadě USA tak trochu jako z filmových Hvězdných válek.

Testování vesmírných vozidel v nevadské poušti foto: Reprofoto

Proháněla se tu totiž podivná vozítka, která testoval americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) pro budoucí mise na vzdálených planetách či asteroidech, napsala dnes agentura AFP.

Projekt Desert RATS (zkratka znamenající Research and Technology Studies /Výzkumné a technologické studie/, ale také v překladu "pouštní krysy"), zahrnoval sérii testů vesmírného materiálu a vybavení. Proveden byl v prostředí, které svým suchým a kopcovitým terénem připomíná povrch Měsíce či Marsu.

Testování vesmírných vozidel v nevadské poušti

Mise "pouštních krys" letos oslavila 13 let trvání a je součástí programu NASA, jehož cílem je vyvinout vybavení pro budoucí vesmírné výzkumy.

Čtěte také

Všechna vozidla v arizonské poušti sice testovala lidská posádka, ale mohou být v případě potřeby řízena i na dálku z vesmírného střediska v Houstonu.

Na jejich vývoji spolupracuje řada univerzit i soukromých partnerů a NASA spolupracuje i s odborníky v zahraničí, především v Kanadě a v evropských zemích.