V žebříčku deseti nejčastějších příčin suverénně vede. Vloni figurovala u 12 332 nehod. Druhé místo v přehledu silničních tragédií obsadilo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Kvůli tomu se stalo "jen" 8430 havárií. Varování je i bilance úmrtí. Nepozorní řidiči zavinili smrt 88 osob. Druhý nejvyšší počet.
Co vlastně člověka za volantem tak rozptyluje, že se nesoustředí na řízení? Tým vedený Petrem Boucherem z Dopravní fakulty ČVUT nachází odpověď s pomocí simulátoru jízdy. Jeho kabina je podobná trenažéru, na jakém si žáci v autoškolách zkoušejí první kilometry nanečisto. Silnice a krajina ubíhají na obří obrazovce před čelním sklem i podél bočních okének, z reproduktoru vychází zvuk motoru, "budíky" na palubní desce ukazují rychlost jízdy a počet otáček. Simulátor je ale na rozdíl od trenažérů napojený na počítačový program a kameru. S jejich pomocí odborníci sledují a vyhodnocují chování řidičů uvnitř kabiny.
Právě teď se dobrovolný účastník výzkumu naklání ke středové konzoli palubní desky a vyťukává na klávesnici navigace cíl cesty. Volant drží jednou rukou a koutkem oka sleduje vozovku. Člověk pod šedesát let zabere vyhledáváním a zadáváním jednoho písmene v průměru více než čtyři sekundy. Za tu dobu ujede při devadesátikilometrové rychlosti přes 100 metrů. Řidič s více než šesti křížky hledá a vyťukává jedno písmeno v průměru sedm sekund, auto mezitím urazí 175 metrů. Ve městě při povolené padesátce by mladší řidič ujel 56 a starší 98 metrů.
Poněkud kratší dobu zabere ovládání navigace s dotykovým displejem. Ale i v tomto případě vozidlo ve městě překoná více než 30 metrů, pokud je za volantem senior, a necelou polovinu této vzdálenosti, když řídí mladší člověk.
Podobné časy jako při ovládání navigace naměřili odborníci z Dopravní fakulty ČVUT také při vyhledávání hudební skladby v CD přehrávači, rozhlasové stanice nebo nastavování technicky příliš sofistikované klimatizace.