Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav

Nejstarší příbuzný Tyranosaura rexe odpočíval v muzeu

LONDÝN/MNICHOV - Vědcům se podařilo ve sbírkách londýnského přírodovědného muzea odhalit dosud nejstaršího příbuzného pravěkého ještěra Tyranosaura rexe. Zkamenělina lebky se sice našla už před sto lety v hrabství Gloucestershire, ale dosud ji nikdo pořádně neanalyzoval. Nynější zkoumání ukázalo, že znovuobjevený praještěr žil zhruba o sto milionů let dřív než jeho známý "synovec". Lebka je totiž stará 165 milionů let. Napsala to agentura DPA.

Tyranosaurus rex foto: Reprofoto

Objevený proceratosaurus byl menší než Tyranosaurus rex. Měřil asi tři metry na délku. I on měl ale velmi ostré zuby.

"Shromažďujeme tu v muzeu devět milionů fosílií. Bylo to pěkné překvapení, když naše analýza ukázala, že máme nejstaršího příbuzného Tyranosaura rexe," uvedla muzejní odbornice na dinosaury Angela Millerová.

Třiceticentimetrová zkamenělina představuje podle Olivera Rauhuta z bavorských státních paleontologických sbírek v Mnichově, který se na analýze podílel, jednu z nejzachovalejších lebek pravěkých ještěrů v Evropě. "Je skutečně překvapivé, že lebka dosud vzbudila tak málo pozornosti," řekl Rauhut. Podle něj to jistě není překvapení poslední.

Další příbuzní hrozivého predátora jistě ještě vůbec nebyli objeveni.

"Myslím, že jsme dosud tak zaškrábali na špičce ledovce," dodal.

Podle sdělení londýnského muzea se zuby, čelist a lebka podobají lebce dravého Tyranosaura rexe. Zkamenělina umožňuje vědcům nahlédnout do rané evoluce hrozivého dinosauřího rodu, napsala DPA. Objevená fosílie je velmi křehká. Odborníci proto ještě kámen kolem ní nestihli úplně odstranit. Díky počítačové tomografii mohli vědci sestavit trojrozměrný obraz a objekt lépe prozkoumat.

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...