26. dubna 2012 16:28 Lidovky.cz > Relax > Věda

Objev: za nachlazení a spalničky mohou netopýři

Netopýři útočí na lidi v Amazonii. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Netopýři útočí na lidi v Amazonii. | foto: Lidovky.cz

PRAHA Netopýři jsou podle nejnovějšího zjištění zdrojem takzvaných paramyxovirů, které u člověka vyvolávají například spalničky, příušnice, zápaly plic a různé další nemoci.

Lidský virus příušnic pochází přímo z netopýrů. Odhalil to mezinárodní vědecký tým, jehož členem je i Peter Vallo z Ústavu biologie obratlovců AV ČR v Brně. Vědci výsledky výzkumu zveřejnili v prestižním vědeckém časopisu Nature Communications.

Nebezpečné viry nelze snadno vymýtit, jak se dosud předpokládalo. Aby se totiž původce onemocnění trvale odstranil pomocí očkování z lidské populace, nesměl by se v přírodě vyskytovat žádný hostitel, ze kterého by mohla přijít nová infekce. V případě očkovacích programů je proto nutné podle vědců přihlížet k tomu, že jsou netopýři rezervoárem těchto virů.

Epidemie by díky výzkumu mohly být odhaleny už v prvotní fázi

Například virus příušnic je u netopýrů stále přítomen. Rovněž ve veterinární medicíně hrají paramyxoviry důležitou roli, třeba jako původci psinky nebo dobytčího moru. Vedoucí týmu profesor Christian Drosten z Ústavu virologie Univerzitní kliniky v Bonnu proto hovoří o zásadním průlomu ve výzkumu.

Společná fylogenetická analýza nových i dříve známých druhů ukázala, že téměř všichni prapředci dnešních paramyxovirů existovali v netopýrech.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Podle Drostena je proto nutné viry netopýrů důkladně zkoumat jako zdroj nových pandemií, podobně jako je tomu u ptáků. Výsledky výzkumu mohou rovněž přispět k rozpoznání epidemií v raných stadiích, což je jedním z nových velkých cílů virologického výzkumu, dodal.

Zkoumané druhy netopýrů žijí ve velkých sociálních skupinách, což usnadňuje vzájemnou nákazu a podporuje rozmanitost cirkulujících virů. Pomocí metod molekulární biologie vědci identifikovali jednotlivé druhy virů, mezi nimi více jak 60 nových druhů paramyxovirů, což zhruba zdvojnásobuje počet dosud známých druhů.

ČTK, Lidovky.cz