Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch

Netopýři vymírají. Kvůli syndromu bílého nosu

ALBANY - Nejméně 5,7 milionu netopýrů uhynulo od roku 2006 na takzvaný syndrom bílého nosu. Informovali o tom vědci, kteří studují toho plísňové onemocnění, jež bylo poprvé zjištěno u netopýrů v jeskyni západně od hlavního města amerického státu New York Albany a od té doby se rozšířilo do 16 států USA a Kanady. Nová čísla vědci označili za alarmující.

Netopýr - ilustrační fotografie foto: ČTK

Syndrom bílého nosu způsobuje plíseň Geomyces destructans, která zasahuje jejich čenich a okolí a budí netopýry ze zimního spánku. Ti pak hynou, když vyletí z jeskyně v marném pátrání po hmyzí potravě.

Nemoc byla zaznamenána v řadě amerických států. Zjištěna byla také ve čtyřech kanadských provinciích. Odhady zveřejněné v polovině loňského roku hovořily zhruba o milionu uhynulých netopýrů.

Podle údajů shromážděných na základě sčítání uhynulých netopýrů a přepočtu získaných čísel na celkovou populaci vědci došli k závěru, že v některých jeskyních zasažených syndromem vymřelo až 99 procent netopýrů. Situace je podle odborníků vážná a vyžaduje urychlený zásah.

Ilustrační foto netopýra

Krom dopadu na ekosystém znamená úhyn netopýrů i škody pro zemědělství. Netopýři jakožto velcí konzumenti hmyzu umožňují podle vědeckých studií americkým zemědělcům ušetřit ročně asi tři miliardy dolarů (60 miliard korun) na insekticidech.

Syndrom bílého nosu už se objevil i v Evropě včetně České republiky a Slovenska. Podle předloňských údajů českých a slovenských vědců byl syndrom bílého nosu zjištěn asi u desetiny netopýrů v obou zemích. Loni v březnu bylo oznámeno, že v Moravském krasu, který je nejvýznamnějším zimovištěm netopýrů na Moravě, je nemoc patrně na ústupu.