Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto

Nobelovu cenu za chemii získali tři Američané

STOCKHOLM - Letošní Nobelovu cenu za chemii získali Američané Martin Karplus, Michael Levitt a Arieh Warshel za vývoj počítačových programů sloužících k porozumění složitým chemickým procesům. Oznámila to Královská švédská akademie věd.

Nobelovu cenu získal Martin Karplus, Michael Levitt a Arieh Warshel. foto: ČTK

Karplus, který má americké a rakouské občanství, Levitt, jenž má americké a britské občanství, a Warshel, který má americké a izraelské občanství, "položili základy výkonných programů, které jsou používány k pochopení a předpovídání složitých chemických procesů", uvedla švédská akademie. "Počítačové modely odrážející skutečný život jsou klíčové pro většinu pokroku v současné chemii," dodala akademie ve svém prohlášení.

Loni Nobelovu cenu za chemii dostali Američané Robert Lefkowitz a Brian Kobilka za přelomové objevy v oblasti buněčné chemie, konkrétně za výzkum buněčných receptorů a přenášení signálů od hormonů.

Ještě bude udělena cena za literaturu, mír i ekonomii

Porota vyhlašuje výherce.

Letošní týden vyhlašování Nobelových cen začal v pondělí oznámením Nobelovy ceny za lékařství. Tu získali za výzkum přenosu hormonů, enzymů a dalších klíčových látek v buňkách a mezi buňkami Američané James Rothman, Randy Schekman a vědec německého původu Thomas Südhof. V úterý švédská akademie sdělila, že letošní Nobelova cena za fyziku připadá za teoretický objev takzvaného Higgsova bosonu britskému fyzikovi Peteru Higgsovi a belgickému vědci Françoisi Englertovi.

Ve čtvrtek se svět dozví laureáta ceny za literaturu a v pátek za mír. Příští pondělí bude vyhlášena Nobelova cena za ekonomii.