Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Na Technické univerzitě v Liberci vyvíjí elektrické vozítko pro teenagery. Pojede až 45 km/h

Věda

  15:46
Praha - Technická univerzita v Liberci (TUL) vyvíjí společně s pražskou firmou Combatra malý městský elektromobil, který dostal pracovní název Fido. Měl by dosáhnout rychlosti 45 kilometrů v hodině a mít dojezd 200 kilometrů. Vozítko cílí na řidiče od 15 let, seniory, rozvážkové služby, lidi s postižením nebo službu sdílení aut ve městech. Pro svoje malé rozměry (délka 2,45 metru a šířka 1,38 metru) může parkovat i kolmo k chodníku.

Elektroauto Fido na parkovišti. foto: Archiv TUL

Odborníci z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií TUL (FM) pro elektromobil navrhli a vyvíjí kompletní elektrickou výzbroj. „Elektroniku připravujeme k napojení na centrální řídicí jednotku. Vše se testuje tak, aby motorky stěračů, blinkry nebo zámky fungovaly, jak mají,“ popsal Petr Bílek z FM.

Elektroauto Fido.

Velké plány se Smíchovským nádražím. Mohlo by tam vzniknout nové sídlo ministerstva dopravy

Do září by měl vzniknout prototyp Fida. Zatím je k vidění funkční vzorek, který na jaře prošel prvními testovacími jízdami na uzavřeném okruhu. „Z hlediska pohonu dopadly jízdy velmi dobře, všichni byli nadšení. Dynamické vlastnosti jsou velmi hezké, těch pětačtyřicet je tam hned,“ řekl člen vývojového týmu Lukáš Krčmář z FM.

Autorem designu je Karel Vránek, absolvent Vysoké školy umělecko-průmyslové v Praze. Na konstrukci se podílel i čtyřnásobný mistr republiky ve formulových vozech Jaroslav Vorel. Interiér vozítka je stejně jako karoserie navržen z kompozitu, který je pro vyšší pevnost a lehkost vyplněn pěnou.

Vývojový tým.

„Chceme nabídnout jednoduché, lehké vozidlo, ekologicky vstřícné, s minimálními provozními náklady, snadné k pochopení a opravě. Cena by se mohla pohybovat mezi dvěma a třemi sty tisíci korun,“ uvedl za firmu Combatra Miloslav Kolomazník, absolvent Vysoké školy strojní a textilní v Liberci (dnes TUL).

Připravované vozidlo, které má podobný koncept jako Renault Twizzy, nabídne ale více místa pro druhého cestujícího, by se mělo vyrábět v malých sériích, přibližně 500 až 1000 kusů ročně. Combatra nyní hledá investora.

Člen vývojového týmu je zachycen, jak pracuje na prototypu Fida.

Autor: