Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Nový a tenčí Playstation 3 – evoluce pokračuje

Věda

  6:00
Společnost Sony představila inovovanou verzi své herní konzole Playstation. Nečekejte však žádné zásadní změny, fungující obchodní model je stejně nepotřebuje.

Sony PS3. foto: SonyReprofoto

Čím se tedy novinka, jejíž prodej začne první zářijový den, odlišuje od stávající verze? Všechny změny se nesou u duchu úspornosti a efektivnosti: novinka je o třetinu menší a o čtyřicet procent lehčí než předchůdce. Stejnou odtučňovací kůrou prošel i zdroj, který má nižší spotřebu a tepelné vyzařování, což pomohlo snížit hluk ventilátoru.

Naopak zvětšení se dočkalo místo na vestavěném pevném disku, který nyní disponuje kapacitou 120 GB, což je o 40 GB více než u staršího modelu. Inovován byl rovněž i software a to na verzi 3.00, nechybí v něm však žádná podstatná funkcionalita, na kterou jsme zvyklí nyní, jako je například možnost použití disků Blu-ray (BD) s filmy a herními tituly ve vysokém rozlišení, ale i různých druhů produktů a služeb, které si lze stáhnout z internetu.

Cena konzole byla stanovena na 7 690 korun, podle zástupců firmy je to příznivá nabídka, která pomůže nasměrovat tento kus elektroniky do každého obývacího pokoje.

Bohatá historie
Za úspěchy a miliónovými prodeji této konzole stojí její dlouhá historii, která sahá až na počátek devadesátých let, kdy hernímu průmyslu dominovaly firmy jako Nintendo a Sega. Ty distribuovaly své tituly na herních cartrigích, které zrovna neoplývaly spolehlivostí, protože k porušení dat na nich mohlo dojít například i vinou působení magnetického pole. Sony už v té době spolupracovala s nizozemským Philipsem na vývoji technologie kompaktních disků, kterážto se ukázala vhodná nejenom pro šíření hudby, ale i software, hry nevyjímaje.
 
První společný produkt tak disponoval jak CD mechanikou, tak i slotem pro cartrige. Komplikované vztahy mezi oběma společnostmi a spory o budoucí licenční poplatky však vyústili v sérii soudních sporů a rozpad spojenectví.

Sony se tedy v novince nazvané Playstation-X zbavilo veškeré kompatibility s hrami od Nintenda a muselo začít budovat svůj tým herních vývojářů, mnohdy pomocí velmi nákladných akvizicí nebo outsourcování. Úspěchu díky spolupráci se Sony se tak dočkaly firmy jako Namco a Konami nebo liverpoolské studio Psygnosis, které Sony přišlo na 48 miliónů dolarů.

Toto zázemí společně s vizionářským přístupe šéfa divize elektronické zábavy Kena Kutaragiho způsobilo, že ihned po zahájení prodeje v Japonsku 3. prosince 1994 se na novinku stály dlouhé fronty. Oproti konkurenci byla propracovanější ve všech směrech a hráči si tehdy nejvíce cenili ergonomického ovladače. O necelý rok později byla konzole uvedena v USA, kde se dočkala stejně vřelého přijetí.

V roce 2000 jsme se pak mohli dočkat menší a přenosné konzole PSOne, stejně tak jako nástupce PS2, jehož se od té doby prodalo téměř 140 miliónů kusů. Modelovou řadu pak ještě v roce 2005 doplnil přenosný Playstation Portable a o rok později pak PS3, který se v současné době může pochlubit 24 miliony prodaných kusů. Dá se očekávat, že nová cenová politika Sony toto číslo dynamicky navýší.

Konkurence nespí
Ačkoli má Sony v této oblasti dominantní postavení, o jeho konkurentech je v poslední době slyšet čím dál tím více. Kupříkladu Microsoft se se svou konzolí Xbox 36 snaží zaujmout nízkou cenou, Wii od Nintenda zase sází na netradiční ovládání pomocí pohybových senzorů, které zvláště u sportovních titulů dopomáhá k netradičnímu hráčskému zážitku.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!