Neděle 29. března 2020svátek má Taťána 10 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Obama: stát by se měl poučit od Google

Svůj mediální obraz šíří barack Obama nejenom prostřednictvím televize, ale internetu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Svůj mediální obraz šíří barack Obama nejenom prostřednictvím televize, ale internetu. | foto: AFP

Svět počítačů a internetu se může těšit na velmi zajímavou éru. Už jen prvních několik kroků ukazuje, že budoucí americký prezident má k informačním technologiím více než pozitivní vztah.

Naplno se to ukázalo už během volební kampaně, během níž nebyl internet pouhým médiem, na němž by se odehrávala kampaň podobně jako v televizi. Využití nejrůznějších sociálních sítí významným způsobem přispělo k mobilizaci voličů a k Obamovu vítězství. Několik případů za všechny.

Facebook je jedním z nejpopulárnějších komunitních serverů na světě a má přes sto miliónů uživatelů po celém světě. Lidé zde publikují své fotografie a krátká videa a hlavně mezi sebou jednotlivé profily propojují – uzavírají jakási virtuální přátelství. Mezi nimi nechybí ani ten Obamův, kterému se (s přispěním práce volebního týmu) podařilo získat 2,5 miliónu virtuálních známostí. Nutno podotknout, že tento progresivní způsob oslovení voliče skutečně zabral.

Dále byla využita i síť Twitter. Jedná se o jakýsi systém blogů, délka jednotlivých příspěvků však nesmí překročit 140 znaků. To proto, aby je mohli zájemci dostávat třeba prostřednictvím SMS. To využili Obamovi příznivci pro svolávání na nejrůznější porad a mítinků.

V plejádě předvolební kampaně samozřejmě nesmí chybět ani video. Nejedná se však jen o drahé televizní spoty v hlavním vysílacím čase, ale i to šířené přes YouTube. Sledovanost některých jeho příspěvků by však mohla závidět leckterá televize – jeho hlavní předvolební projev shlédlo téměř pět a půl miliónu diváků.

Se svými výstupy bude pokračovat i během prezidentování. S jeho prací se budete moci prostřednictvím YouTube seznámit každou sobotu, kdy vystoupí s krátkým projevem.

Zelená pro informační technologie
Je zcela jasné, že Obama bude prvním prezidentem, který naplno pochopil význam informačních technologií. I když se jedná z vlané části o sliby, z nichž bude mnohé těžké naplnit, jeho plán v této oblasti zní více než ambiciózně.

Například plán „internet pro každého“, který počítá s lepším využitím spektra vyhrazeného pro Wi-Fi a zaváděním volně přístupných přípojných bodů. Podle jeho názorů je internet jednou ze sil, který dostal Ameriku na špici, a proto je nutné jej podporovat.

Další jeho sliby se týkají práva na soukromí občanů, které může být pod vlivem moderních informačních technologií často ohroženo. Proto se v této oblasti uvažuje o zavedení speciální legislativy, která by řešila problémy, na něž zákony „ze staré doby“ nestačí.

Některé jeho sliby se však při konfrontaci s realitou rozplývají jak pára nad hrncem. Konkrétně ten týkající se otevření vlády občanům. Je sice hezké, že se s jeho projevy budeme moci setkávat na internetu, ale toto otevírání bude přísně řízeno. Všichni jeho spolupracovníci totiž budou muset odkrýt svou aktivitu na internetu. Jinými slovy, dodat seznam míst, kde mají blogy, profily v sociálních sítích nebo na webových seznamkách, či se jen účastní diskusí. Vláda tak zcela zjevně chce omezit neplánovaným únikům informací a argumentuje při tom bezpečností prezidenta a celého národa.

Google - náš vzor
Pokud je budoucímu americkému prezidentovi v této oblasti něco vyčítáno, pak je to příliš těsné sepětí s firmou Google. O jejím řediteli, Ericu Schmidtovi, se uvažovalo jako o vhodném kandidátovi na místo poradce pro otázky informačních technologií, které v Obamově týmu nově vzniká. Ten však rezolutně popřel, že by se něčeho takového účastnil.

Už během předvolební kampaně však budoucí prezident prohlásil, že „stát by se měl poučit od Google ohledně způsobu zacházení s daty a efektivitě jejich vyhledávání“. Není taky žádným tajemstvím, že například projekt Google Health, který shromažďuje informace o zdravotním stavu uživatele, by se mu líbil jako jeden z prostředků celonárodní reformy zdravotnictví.

Plány to jsou více než ambiciózní, ale až budoucnost ukáže, kolik z nich se podaří naplnit. Samotné využití sociálních sítí v předvolební kampani je totiž samo o sobě jen mistrnou ukázkou marketingu, která však nic konkrétního neřeší.

Premium

Koronavirus ještě může překvapit, říká přední světový biolog Karel Raška

Lékař Karel F. Raška převzal 26. května 2009 v Praze Cenu Společnosti pro vědu... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Koronavirus SARS-CoV-2, který způsobuje nemoc označovanou Covid-19, nelze nijak podceňovat, říká český vědec Karel...

Premium

Utíkají z bytů a stěhují se na chaty. Bydlet tam lidé oficiálně nemohou

Pro rekreaci, či bydlení? Některé z chat v zahrádkářských a rekreačních... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Kdysi výhradně rekreační objekty slouží v hlavním městě v nemálo případech k trvalému bydlení. Pražany do chat vyhánějí...

Premium

Imunitou proti koronaviru. Hýčkejte si horečku a jezte více cibule, radí lékař

Lékař Luboš Pantůček- | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Můžeme se rozhodnout, zda situaci kolem nákazy smrtícím koronavirem budeme vnímat jako tragédii, či jako příležitost...

Najdete na Lidovky.cz