21. února 2013 7:26 Lidovky.cz > Relax > Věda

Objev českých vědců může pomoci léčit leukémii

Práce s kmenovými buňkami v laboratoři | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Práce s kmenovými buňkami v laboratoři | foto: Reprofoto

PRAHA Čeští vědci z Ústavu molekulární genetiky učinili unikátní objev, který by v budoucnu mohl pomoci v léčbě leukémie. Popsali princip, jak se zhoubné buňky u akutní myeloidní leukémie dostávají z kostní dřeně do krve a zaplavují organismus.

"Leukemické buňky si klestí cestu v té kostní dřeni tak, že zabíjejí své okolní buňky, a tím si vytvářejí takový kanálek a prokousají se až dovnitř do krve a tam se potom začnou šířit do těla," cituje Český rozhlas ředitele ústavu Václava Hořejšího.

To, jak konkrétně se leukemické buňky dostanou z kostní dřeně ven, bylo prý dlouho nejasné.V České republice každým rokem onemocní akutní leukémií zhruba 400 pacientů.

"Průměrná doba přežití od diagnózy bez léčby se pohybuje okolo několika měsíců až půl roku," uvedl Marek Trněný z Ústavu hematologie a krevní transfuze. Různé typy leukémií napadají kostní dřeň, kde se tvoří krevní buňky. Pacienti se cítí malátní, trpí infekcemi, zadýchávají se a mají oslabenou imunitu.

ČTK, Lidovky.cz