Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

Objev, který pomůže vyvinout léky pro terapii psychiatrických poruch

Příčiny autismus, mentální retardace a dalších psychických poruch jsou opět o něco jasnější. Mezinárodní tým vědců, ve kterém pracovali rovněž čeští odborníci, objevil mechanismus, který zmíněné poruchy vyvolává.

Pro normální komunikaci mezi jednotlivými nervovými buňkami je kromě mnoha jiných věcí důležitá i správná struktura a funkce útvarů v kontaktních místech mezi neurony, v tzv. synapsích.

Na nich je řada bílkovin, které navzájem spolupracují a tak mj. přenášejí nervové vzruchy (signály) mezi neurony. Jedna z bílkovin jménem PSD95 má funkci jakéhosi dispečera, který pomáhá správně umístit molekuly ostatních bílkovin včetně glutamátu, což je hlavní příjemce nervových vzruchů.

Tým badatelů z Ústavu molekulární genetiky Akademie věd ČR a několika italských a francouzských laboratoří prozkoumal okolí "dispečera" až na úroveň molekul a odhalil novou funkci bílkoviny zvané IL1RAPL1(Interleukin-1-Receptor Accessory Protein Like 1).

Ukázalo se, že obrazně řečeno reguluje správné usazení "dispečera" za řídícím pultem. Když to IL1RAPL1 kvůli mutaci svého genu nezvládne, nemůže "dispečer" dobře umístit glutamát a přenos signálů se naruší. Tato porucha pak způsobuje závažné psychiatrické poruchy včetně mentální retardace či autismu.

Výsledky výzkumu mají zatím teoretický význam, ale poznatky mohou posloužit k vývoji léků pro nápravu nedokonalé spolupráce molekul.

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně