Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

Olomoučtí vědci pomohli rozluštit dědičnou informaci hrachu

OLOMOUC - Po šesti letech se podařilo vědcům z mezinárodního týmu, ve kterém byli i olomoučtí odborníci, rozluštit dědičnou informaci hrachu setého. Na výzkumu spolupracovaly laboratoře z celého světa.

Hrášek foto: Dagmar Heřtová, tastejourney.cz

„Výsledky výzkumu podle vědců přispějí ke šlechtění nových odrůd, díky nimž by se mohl hrách v České republice začít opět pěstovat ve větším rozsahu,“ informovali zástupci Ústavu experimentální botaniky Akademie věd. Svou práci vědci publikovali v prestižním vědeckém časopisu Nature Genetics.

Vědcům se podařil přelomový objev, rozluštili celý dědičný kód pšenice

„Otevírá to zcela novou cestu ke šlechtění hrachu, protože bude možné využívat nejnovější metody molekulární biologie a biotechnologie. Osobně vidím v této práci také jistou symboliku v souvislosti s odkazem zakladatele genetiky J. G. Mendela, který studoval v Olomouci a který v Brně objevil zákony dědičnosti právě díky studiu hrachu,“ uvedl vedoucí olomoucké laboratoře Jaroslav Doležel.

Čtení dědičné informace hrachu trvalo šest let a spolupracovaly na něm laboratoře sdružené do Konsorcia pro genom hrachu. Projekt koordinoval francouzský Národní ústav pro zemědělský výzkum v Dijonu. Olomoučtí vědci se na výzkumu podíleli dvěma způsoby. „Pomocí unikátních technologií optického mapování genomu a třídění chromozomů významně přispěli k vylepšení sestaveného textu dědičné informace. Metodu třídění chromozomů vyvinula olomoucká laboratoř Ústavu experimentální botaniky a je dosud jediným pracovištěm ve světě, které ji rutinně využívá,“ uvedla za ústav Radka Kvasničková.

Stejnou technologii využili odborníci také ke zkoumání rozdílů mezi strukturou dědičné informace pěstovaného hrachu a jeho planých příbuzných druhů. Výsledek projektu považují odborníci za fascinující. Podařilo se podle nich odhalit, jak se vyvíjela během evoluce dědičná informace hrachu od společného předka existujícího v době před 50 miliony lety až po dnešek. „Podrobná znalost dědičné informace usnadní šlechtitelům získávání nových odrůd hrachu odolných vůči houbovým a virovým chorobám a s lepší nutriční kvalitou,“ doplnila Kvasničková.

Hrách je podle odborníků významným zdrojem rostlinných bílkovin. V České republice je však podle odborníků přehlíženou plodinou, pěstuje se pouze na 30 tisících hektarech. Důvodem je to, že současné odrůdy hrachu jsou pro zemědělce poněkud problematické a je pro ně ekonomicky výhodnější pěstovat jiné plodiny, dodala Kvasničková.

Užitečná výjimka z dědičnosti. Novou metodu genového inženýrství vědci využijí při šlechtění

Rozluštění dědičné informace hrachu setého je jedním z dalších úspěchů olomouckých vědců. Zástupci Ústavu experimentální botaniky Akademie věd se podařilo v mezinárodnímu týmu vědců například loni rozluštit celý dědičný kód jedné z nejrozšířenějších zemědělských plodin světa, pšenice seté. Na výzkumu trvajícím 13 let se podílelo 200 vědců z 20 zemí světa. O rok dříve se podíleli na přečtení celé dědičné informace ječmene.

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky